Svar til avdelingsdirektør Tor Erling Evjen i Helseplattformen AS

Per Arne Gjelsvik (V)
Per Arne Gjelsvik (V)

 

Publisert Sist oppdatert

Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Tor Erling Evjen, avdelingsdirektør i Helseplattformen AS, kommer i sitt innlegg i Fjell-Ljom 27. juni 2025 med sterk kritikk på bakgrunn av en artikkel i avisa fra dagen før. Artikkelen var basert på et intervju med meg samt et omfattende oppslag publisert av NRK. Den omhandlet det faktum at innføring av Helseplattformen (HP) på fastlegekontorene hos medlemskommunene, er satt på vent på ubestemt tid.

Evjen hevder: «det er en eksisterende uvilje mot å høre på erfaringer» med Helseplattformen og «at sterke og polariserte stemmer i fastlegemiljøet synes å legge så tydelige føringer for strategiske beslutninger er bekymringsverdig. Hele vegen har det framstått som en eksisterende uvilje til å lytte til erfaringer fra bruken av systemet», skriver Evjen.

Det at jeg og mange andre er skeptiske til Helseplattformen og spesielt fastlegemodulen, skyldes faktisk at vi lytter til erfaring fra brukere og ikke minst leser Riksrevisjonens rapport som stadfester en rekke mangler som går på pasientsikkerhet, effektivitet og skade på arbeidsmiljø. Riksrevisjonen konkluderte med å gi sin strengeste kritikk. Burde ikke dette medført en snev av ydmykhet hos avdelingsdirektøren? Det må også nevnes at effektiviteten hos finske fastleger 9 år etter innføring av HP fortsatt er redusert med 30–35 prosent og at danske fastleger mange år etter innføring er like misfornøyde. Slike erfaringer fra store legegrupper ble dessverre aldri lyttet til.

Ellers er det hyggelig at kollegene Bjarne Austad, Øya legesenter og Cecilie Oppedal i Vanylven kommune er fornøyde 2–3 år etter innføring av HP. De behandler nå like mange pasienter som før innføring etter en lengre periode med utfordringer.

Begge jobber på legekontorer som er piloter for HP og har hatt tett oppfølging. Jeg er ikke kjent med om innføring der er ren idealisme eller om de på et eller annet vis er kompensert. Begge legene har fastlønn og mister ikke inntekt ved reduksjon av antall konsultasjoner. Deres listelengder er henholdsvis 400 og 680. Dette er ikke representativt for norsk allmennpraksis. De fleste norske fastleger er selvstendig næringsdrivende og har listelengder på 900–1500 pasienter. Disse har verken tid eller råd til de krevende IT-løsningene som kjennetegner HP i dag.

Evjen skriver at fastlegeløsningen er klar for innføring og kan tas i bruk når som helst. Fastlegemodulen er demonstrert for 20 kommuner, men ingen vil ha den foreløpig. Det betyr at den fortsatt er for dårlig.

Jeg er sikker på at HP har et sterkt ønske om å innføre legemodulen ved Røros legesenter. Vi er en kommune med samtlige leger på fastlønn og løsningen kan påtvinges legene. Kommunedirektøren er også særdeles motivert for tidlig oppstart. I kommunestyret er imidlertid konsensus at innføring ikke skal skje før legene finner at systemet holder faglig mål. Kommunen har heller ikke råd til at ventelistene blir lengre og konsultasjonene færre. Det vil gi inntektssvikt for Røros kommune. Syretesten for HP er å få privatpraktiserende leger til å kjøpe og bruke systemet. Først da kan det dokumenteres at de konkurrerer på pris og kvalitet. Det er langt fram dit.

Det er 423 kommuner i Norge som ikke skal ha HP. De vil bruke norske systemer som de ikke eier, men abonnerer på. De kan fritt bytte journalsystem hvis de ønsker det og driftskostnadene blir trolig ca. 1/3 av det HP- kommunene har.

Det at Røros og de andre HP-kommunene ikke klager på at de har fått et mangelfullt og forsinket produkt, skyldes at kommunene er aksjonærer i selskapet. Det er krevende å klage på det du sjøl eier. Det er heller ikke hensiktsmessige å saksøke deg sjøl. Vi er altså bundet til masta.

Powered by Labrador CMS