Gav ut diesel, lånte bort bilen, solgte pølsepakker, doblet omsetninga og sendte et kvinnemenneske til Italia
HOLDT ÅPENT: Vognbua BP valgte å holde åpent under uværet Amy. Det førte til en lang rekke merkelige hendelser for Tore Børresen.Marius Haugan Lillegjære
Uværet Amy var en uvanlig situasjon for oss alle, og mest uvanlig var den muligens for Vognbua i Ålen. De hadde nesten ingen varer å selge, men doblet salget likevel, og her fant innbyggere, turister og vandrere hjelpa de trengte.
– Egentlig skulle vi ikke holde åpent. Vi hadde satt lapp på døra og sikra det
som var av frysevarer, men så tok det på å komme innom, for alt annet var
stengt.
Det nye
lokalet i bygda
Slik starter
historia til Tore Børresen, styremedlem i Fjell Hjelp, som driver Vognbua BP, om dagene da Amy
herjet som verst og alt annet var stengt, unntatt nettopp Vognbua i Ålen
sentrum. Egentlig skulle de også sikre varer og gjenstander, og stenge dørene,
men så begynte folk å strømme på.
– Det åt litt
på seg. Vi gikk fra å ha satt opp lapp om at vi holdt stengt til å holde åpent
til klokka 17, til å holde åpent så lenge det var lyst, til å holde åpent til
klokka 20. Vi ble en plass der folk stakk innom for å høre nytt,
sier Børresen.
Ryktet om at de
holdt åpent spredte seg fort.
– Mange
var innom minst ti ganger for å høre om vi visste noe om når strømmen kom
tilbake. De spurte om ikke bare det vi hadde, men alt mulig annet også. Vi
bruker vanligvis skoleungdom på helg, men dette ble for stor utfordring for
16-åringer, så vi måtte steppe inn selv, sier Børresen.
Pølsepakker
på tur
Annonse
Godishyllene
var godt besøkte, og kundene tok med seg stort sett alt annet de kunne finne.
– Noen av
kundene hadde ikke middag hjemme, og vi hadde ikke varmmat, men vi hadde
pølsepakker, så flere kjøpte pølsepakker, dressing og andre ting vi vanligvis
ikke selger, men som vi måtte være behjelpelig med. Mange skjena bare rett bort
til godterihylla, sier Børresen.
For at kundene
ikke skulle vandre rundt i mørket rigget han opp et bilbatteri og hang opp LED-lys
fra en bil. Da ble det godt synlig at de holdt åpent under uværet.
– Det beste
trikset for å vise at vi holdt åpent var å gå ut og inn døra når biler kom
kjørende sakte forbi. Jeg hadde minst 50 turer for å sjekke postkassa, sier
Børresen og ler.
Resultatet var at
varene gikk unna, selv om de egentlig ikke hadde noe å selge.
– For vår
del doblet vi vel omsetninga, uten at det betyr så mye. Det er artig læll. Vanligvis
selger vi mest mat, men det fikk vi ikke til uten strøm. Det var alt mulig
annet som gikk, sier Børresen.
Annonse
ÅPENT: Slik så det ut i Vognbua BP mens Amy herjet. Lokalet var lyssatt av billys drevet av et bilbatteri og små batterilys.Privat
Kvinnemenneske
til Italia
Enkelte som kom
kjørende hadde behov for betydelig mer og viktigere hjelp enn ei skarve
pølsepakke.
– Rundt klokka
12 kom det innom et fortvilt kvinnemenneske i en Citröen. Hun skulle til Gardermoen,
for der gikk det et fly til Italia, som hun skulle være med på. Og hun var helt
tom for diesel, hadde maksimalt kommet seg til Rugldalen, sier Børresen og tar en
pause for å understreke alvoret.
Problemet var
at alle pumpene går på strøm, og all diesel de hadde lå trygt og godt flere
meter under bakken.
– Men så kom
jeg på at vi hadde en 100-litersdunk med avgiftsfri diesel stående. Du kan
fylle avgiftsfri på en vanlig bil, men da må du varsle Skatteetaten om at du
har fylt avgiftsfri diesel, betale mellomlegget og varsle i tilfelle du blir
stoppet i kontroll. Blir du stoppet, får du fort ei bot på 20-30.000 kroner,
sier Børresen.
Dermed fylte de
opp tanken og hun kjørte videre retning Italia.
– Hun var
overlykkelig! Hun fikk naturligvis ikke til å betale for det her, for både betalingsløsningen
vår og Vipps var nede, men vi ble enige om at vi skulle sende Vipps-krav når vi
fikk dekning. Og hun har betalt!
Livredd sønn og
datter
Enda verre var
det med paret som kom gående i styggværet med ei tre år gammel jente på slep.
– Det kom et
par gående fra rørossida. De kom inn og fortalte oppskjørta at de hadde
havarert bilen oppmed Lunderengshaugan. Det var fullstendig opprådd, visste
ikke hva de skulle gjøre. De hadde en sønn som satt for seg selv i mørket på ei
hytte i Hessdalen og ei datter som var på håndball på Røros. De fikk ikke ringt
noen av dem, ei heller ringt etter berging, sier Børresen.
Paret visste
ikke sin arme råd, men det gjorde Børresen.
– Jeg sa til
dem at jeg hadde en to-seter Ford Connect stående og at de skulle få låne bilen
så de ble hjelpende, slik at sønnen slipper å sitte alene i Hessdalen og være
redd, sier Børresen.
Dermed forsvant
paret med Forden. Så kom Børresen på én viktig ting han hadde glemt.
– Jeg spurte
aldri om navnene deres, så jeg lånte ut bilen til et helt ukjent par. Jeg
tenkte fader, får jeg den igjen, men samtidig måtte vi stole på folk hele tida
under uværet, sier han og ler.
Matbud uten diesel
Tida gikk og
han så ikke mer til paret.
– Men på
søndagskvelden stod bilen på plass, og nøkkelen var lagt inn. De ringte litt
senere og sa at de ikke hadde berga hvis de ikke hadde fått lånt bilen. Da de
kom til kommunegrensa ringte de både til sønnen og dattera – som også satt
livredd i mørket på Røros – og ringte etter bilberging, sier Børresen.
Vi skal gjøre
et kronologisk hopp til det aldeles fortvilte, engelsktalende matbudet som tidligere
på dagen kom kjørende med bilen full av mat og tanken helt tom for drivstoff.
– Da han stoppet
her og spurte om jeg hadde diesel kom jeg ikke på at vi hadde tanken med avgiftsfri
diesel stående, så han ble stående her i et par timer og vente på at strømmen
kom tilbake, sier Børresen.
Etter hvert kom
matbudet inn på stasjonen og lurte på Børresen visste om noen i bygda som hadde
diesel stående. Da hadde det blivende italienske kvinnemennesket allerede vært
innom Vognbua og fått sine behov fylt.
– Da måtte jeg
innom tanken med avgiftsfri diesel igjen. Jeg prøvde på gebrokken norsk-engelsk
å forklare at han og måtte varske Skatteetaten, men om han skjønte det vet jeg
ikke. Men han kom seg nå i vei for å levere ut maten, som helt sikkert hadde
blitt både for kald og for varm, sier Børresen.
200 Vipps-krav
Til slutt kom det
kjørende en familie som hadde vært på håndballcup på Røros og blitt sendt hjem.
– De hadde vel
igjen nok drivstoff til å kjøre tre mil til. Problemet var at jeg ikke kunne
huse alle disse folkene, så jeg tilbød dem aller siste skvetten på 100-literen,
og dermed fortsatte de turen videre. De var så glade at de ville betale dobbelt
pris, sier Børresen og humrer.
En interessant
observasjon er at det gode besøket på bensinstasjonen gjorde at de holdt varmen
uten annen fyring enn varmen som kom fra menneskene.
– Det var ikke
før utpå søndagen det ble halvkaldt, sier Børresen.
Og de som var
innom fikk ikke bare oppleve det sosiale aspektet av en krisesituasjon.
– Noen måtte ta
bilde av butikken når de kom inn, for de er ikke lenger vant til å få skrive
opp det de kjøper. Noen følte de var gått langt tilbake i tida, sier Børresen.
Da utværet hadde stilnet og Amy dratt sin kos, var det på
tide å rydde opp i regnskapet.
– De som skrev opp kjøpene sine fikk Vipps-krav i går.
Jeg tror vi sendte ut 150-200 krav. Om alle er betalt, vet jeg ikke. Jeg håper
nå de gjør det. Det var en spesiell opplevelse, sier Børresen ettertenksomt.