Viermie informerer om strømbruddet og kompensasjon:

– Det lengste strømutfallet vi har hatt i Røros

HÅDALEN: Viermie er ute og rydder linja i Hådalen

Viermie opplyser at vi nettopp har gått gjennom det lengste strømutfallet på Røros noensinne. Nettselskapet ser på det som en vekker når det gjelder beredskap. I tillegg informerer de om kompensasjonsordningen for slike situasjoner.

Publisert Sist oppdatert

Denne teksten er hentet fra en pressemelding fra Viermie.

– På grunn av ekstremværet Amy lørdag 4. oktober, var de fleste i Røros strømløse i over 18 timer og noen over ett døgn, skriver Viermie og fortsetter:

Alle Viermies 6500 kunder i Røros kommune og nord i Os var uten strøm fra lørdag morgen. Med unntak av noen timer lørdag formiddag, var de fleste strømløse frem til tidlig søndag morgen. De siste som fikk igjen strømmen var på linja fra Glåmos til Hitterdalen, som ble koblet på igjen søndag klokken 11.27 og linja i Hådalen klokken 13.15. Da var feilene funnet og reparert av Viermies montører.

– Jeg er stolt av alle mannskaper i Ren Røros og Viermie som har vært ute i felt og i beredskap, sier sjef Lars Hofstad i nettselskapet Viermie.

Sammen med konsernet Ren Røros satte Viermie beredskap lørdag morgen klokken 9.22, som ble hevet søndag klokken 15.

GLÅMOS: Montører i Viermie er ute og reparerer linja fra Glåmos, over Bukkvollan til Hitterdal

En vekker om beredskap

Røros har ikke vært uten strøm over en så lang periode tidligere. Sist langvarige hendelse var under Dagmar, romjulsstormen i 2011 da Hådalen var uten strøm i 13 timer.m

– Alvorlige hendelser som fører til langvarige strømbrudd er noe vi må være forberedt på, både som selskaper og enkeltpersoner. Vi må alle være oppmerksomme på og forholde oss til kravene om egenberedskap fra DSB, sier konsernsjef Anne Strømmen Lycke i Ren Røros.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har sendt ut informasjon som bør følges for at hver av oss skal være forberedt på langvarig strømutfall, en fare som var varslet i forbindelse med ekstremværet Amy. Rådene innebærer blant annet å lade opp det du trenger i forkant og ha en fulladet nødlader, koke opp vann og ha på termos, ha alternative strømkilder og andre kokemuligheter som for eksempel stormkjøkken eller gassbrennere. Det er også anbefalt fra myndigheter å ha en beredskapsvenn å støtte seg på.

– Denne situasjonen viser at lokalmiljøer stiller opp for hverandre, men man må passe litt ekstra på de som er alene og ikke nødvendigvis har en beredskapsvenn. Følg med naboen, råder Hofstad i Viermie.

TRAFOSTASJON: Driftsingeniør Martin G. Nymoen på trafostasjonen på Moan lørdag morgen.

Kompensasjon ved strømbrudd

Ved svært langvarige avbrudd får kunder en utbetaling som kompensasjon gjennom trekk på neste strømregning, noe som er regulert i forskrift om strømnettselskapenes inntekter.

Kompensasjonen per målepunkt er:

  • For husholdninger: 500 kroner ved avbrudd på 12 timer og deretter en sats på 40 kroner per time.
  • For fritidsboliger: 125 kroner ved avbrudd på 12 timer og deretter en sats på 10 kroner per time.

Denne kompensasjonen regnes ut og betales automatisk. Kunder trenger dermed ikke foreta seg noe for å bli kompensert for strømutfallet.

Når det gjelder følgefeil av strømbruddet som ødelagt mat i frysere eller ødelagt elektronikk, må privatkunder og hytteeiere ta kontakt med sitt forsikringsselskap.

NETTSJEFEN: Lars Hofstad, nettsjefen i Viermie, jobber på trafostasjonen på Moan.
Powered by Labrador CMS