Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.
Røros Vekst as har brukt over en million og syv års arbeid i
samhandling med Røros Kommune og andre fagmiljøer for å få til en godkjent
reguleringsplan for Gjøsvikmoen. I siste møte i Planutvalget i Røros Kommune
ble Gjøsvikmoen tatt ut som et ønsket boligområde med knappest mulig flertall.
4 mot 3.
Vi mener at argumentasjonen virker tilfeldig, og vi mener at
realitetene i alle rapporter og underlagsarbeid tilsier det motsatte for
Gjøsvikmoen sin del:
- Sentrumsnært («10 minutters byen»)
- Svært god arealutnyttelse
- Lett tilgang til eksisterende infrastruktur
- Dagens skiløype blir ivaretatt eller forbedret
med gangbru
- Berører ikke myrområder
- Skånsomt i forhold til verdensarven
- Lavtliggende og forstyrrer ingen siktlinjer
- Byggeplaner utenfor 200 årsflom-område
- Utbyggingsområde med stor «bolyst»
Dette er Røros Vekst AS
«Vårt oppdrag er å bruke selskapets verdier og ressurser til å skape best mulig forutsetninger for vekst i nærings- og samfunnsliv gjennom eiendomsutvikling«
Røros Vekst as eies av Røros Kommune, Ren Røros, RørosBanken og Kjellmark.
Eierne representeres i styret av: Atle Femundshytten, Gard Erik Sandbakken, Atle Morken og Trond Schjølberg
«Røros Vekst AS jobber for utvikling av gode næringsarealer, og utvikling av nok og riktig tomter som skal dekke samfunnsmessige behov. Tilgang på byggeklare tomter er særs viktig for bosetting og samfunnsutvikling generelt, og næringsutvikling spesielt.»
Røros Vekst as eier Gjøsvikmoen as, tomteområde for boliger ved Håelva, 50% av Gjøsvika as (gamle FIAS-tomta), og vi er sammen med SIVA Fjellregionen Eiendom eiere av deler av Havsjøveien og Veksthuset. Røros Vekst AS er også deleier i Verket.
Røros Vekst sitt oppdrag er å bidra til utvikling av Rørossamfunnet gjennom å utvikle eiendom som kan bebygges i takt med behov.
Vurdering av boligarealene i Kommunedelplanen for Røros
kommune
En konstruktiv refleksjon over planprosess og utvelgelse
fra styret i Røros Vekst as.
Storstuggu er og vil fortsatt være et av Røros viktigste
bygg. I skjæringspunktet mellom business, reiseliv og kultur er bygget
uvurderlig.
Det er et supereksempel på offentlig/privat samarbeid.
Røros kommune har svært lite økonomisk handlingsrom de
kommende årene. Men det er svært viktig at kommunen nå endelig har kommet så
langt at politikerne og innbyggerne skal bestemme hvilke områder vi kan bygge
ut til boliger.
Det bygges 25-30 boliger i året. For en femten-årsperiode
vil det kreve 4-500 boenheter.
Eiendomsutvikling er næringsutvikling i seg selv.
Stor variasjon i tilbudet på ferdigregulerte tomter øker
tilflytting.
En god planprosess kjennetegnes av åpenhet,
forutsigbarhet og medvirkning fra både innbyggere, næringsliv og andre
interessenter.
Dersom beslutningene rundt boligarealer ikke blir godt
forklart eller forankret i fakta og analyser, kan det føre til at folk og
næringsliv mister tilliten til planprosessen. Når det sies at det virker som
boligarealene er avgjort med terningkast, tyder det på at det savnes klarhet i hvorfor enkelte områder er
valgt ut fremfor andre. Dette kan skyldes manglende informasjon, dårlig
kommunikasjon fra kommunen, eller at prosessen faktisk har vært preget av liten
strategisk styring.
For å sikre at kommunedelplanen for Røros kommune
oppleves som gjennomtenkt og rettferdig, er det viktig at kommunen styrker
dialogen med innbyggerne, næringslivet og sørger for åpenhet rundt
beslutningsgrunnlaget. Det bør tydeliggjøres mer hvilke kriterier som er brukt
for å velge ut boligarealene, og det bør legges til rette for at folk kan komme
med innspill og spørsmål underveis i prosessen. Slik kan kommunen bygge tillit
og sørge for at utviklingen skjer på en måte som ivaretar både nåværende og ikke
minst fremtidige behov på Røros.
- med et velfungerende, effektivt og variert
boligprogram vil Røros blir mer attraktiv for næringsutvikling
- vi har et ekstremt spisset næringsliv som kan
og skal utvikles – men da må vi styrke dynamikk og hastighet
Noen forutsetninger for at tomteområder skal være mulig å
bygge ut, og ikke bare bli liggende i en plan:
- kort vei til godkjent reguleringsplan –
«gryteklart»
- tomteeier og -utvikler må ha økonomiske muskler
til å gjøre alt klart til å sette spaden i jorda
- området må være attraktivt
Det betyr at alle tomteområder også må vurderes ut
fra en realitetsvurdering – er forutsetningene til stede for at dette kan bli
en realitet ganske raskt.
Det sentrale i kommunens beskrivelse av sine ønsker med
planarbeidet er bra.
Det ønskes variasjon i både type boliger og steder, litt
høyt og litt lavt, litt smått og litt stort, og litt tett og litt åpent.
Nå er noen områder stemt ut med knappest mulig flertall i
planutvalget.
Det er ikke endelige vedtak. Når det kommer til stykket er
det partiene og personene som sitter i kommunestyret som tar siste avgjørelser
i denne runden.
Kommunens samfunnsdel og næringsplan ønsker vekst i antall
arbeidsplasser, innbyggere og en senket gjennomsnittlig alder i befolkningen.
Hvordan skal Røros kommune arbeide seg ut av ROBEK?
Vi tror det best vil kunne gjøres med et tett og mest mulig
effektivt offentlig/privat samarbeid.
La oss tenke oss:
- Røros kommune har 300 varierte byggeklare tomter
- Flere store Rørosbedrifter slår seg sammen og
utvikler industriområdet Havsjøveien videre slik at det blir tilgjengelige
næringslokaler
- Alle de utflyttede rørosingene med 2 barn i
Trondheim eller Oslo får VELDIG lyst til å flytte tilbake – de selger sin
verdifulle eiendom i byen og bygger selv
Når flere ting skjer samtidig blir det dynamikk. Eller
kanskje vi skal si dynamitt!
- Kraftig vekst i byggenæringen
- Økt innbyggertall
- Næringslivet får tak i ung og riktig utdannet
arbeidskraft
- Privat næringsliv vokser raskere
- Skatteinngangen øker
Vi som har jobbet med for å få ferdig reguleringsplan for
Gjøsvikmoen vet hvor tidkrevende og dyrt det er.
VI har 400 sider med rapporter og underlag og planer og
tegninger.
Vi mangler bare ett underlag så kan vi gå for godkjenning av
reguleringsplan.
Vi har redusert prosjektet til å gjelde 60 tomter ikke 220
som opprinnelig.
Å komme i land med reguleringsplaner nå for tiden er mer og
mer krevende på alle måter: prosessen tar lengre tid, aktørene som skal finne
enighet er flere og flere, begrensningene blir flere og flere, kostnadene går
til himmels.
Vi håper at arbeidet videre i det politiske miljøet og i
befolkningen fører til at Gjøsvikmoen kommer inn igjen i Kommunedelplanen.