Advarer mot nivådelt skole:
Hva gjør det med selvbildet til en 8-åring som strever med matte, men kanskje er en racer til å snekre?
VIL PÅ TINGET: Isak V. Busch er Arbeiderpartiets 3. kandidat i Sør-Trøndelag valgkrets, og har bakgrunn fra skoleverket før han ble politiker på heltid.
Titt Melhuus
Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.
Alle barn skal ha like muligheter – uavhengig av hvor de
bor, hvem foreldrene er, eller hva slags bakgrunn de har. Det gjør noe med et
samfunn når direktørsønnen deler pult med datteren til industriarbeideren. En
sterk, offentlig fellesskole bygger samhold, forståelse og tillit. Det er en av
de viktigste investeringene vi gjør for framtida.
Arbeiderpartiet vil styrke denne fellesskolen. Vi vil ha
mindre skjermbruk og bedre tilgang på fysiske bøker. Mer praktisk læring og mer
aktive skoledager – fordi barna våre trenger det, og lærerne våre ber om det.
Høyres
svar på skolens utfordringer er blant annet å gjøre skoledagen enda lengre. Som
pappa til en andreklassing vet jeg at skoledagen allerede er lang nok for mange
av de minste. Det de trenger er mer tid til å være barn – til lek, aktivitet og
praktisk læring. En skolestarter i høst vil gå to år lengre på skolen enn jeg
selv gjorde, og resultatene har ikke blitt bedre av det. Da er det feil medisin
å gjøre mer av det som beviselig ikke har fungert.
FrPs forslag om nivådeling i fag kan i praksis bli en A- og
B-skole. Barn er ikke dumme – de merker det godt hvis de stadig plasseres på
det lavere nivået. Hva gjør det med selvbildet til en 8-åring som strever med
matte, men kanskje er en racer til å snekre? Slike løsninger risikerer å
forsterke utenforskap og svekke troen på egne evner.
Dette rimer dårlig med FrPs bekymring for
ungdomskriminalitet og rekruttering til dårlige miljøer. Det er nettopp de
sårbare ungdommene – de som strever med både skole og selvbilde – som er
lettest å trekke inn i feil miljøer. En god fellesskole er vårt viktigste
verktøy for å forebygge utenforskap.
Jeg har selv hatt gleden av å stå i klasserom på alle trinn
– fra 1. klasse til VG3. Lærerne jeg har vært kollega med brenner for jobben
sin, og gjør hver dag sitt beste for å løfte elevene sine. Det disse lærerne
trenger, er ikke flere politiske pekefingre. De trenger tillit. Hvor mange av
oss har sterke meninger om hvordan en kirurg skal operere, eller hvordan en
bilmekaniker skal gjøre jobben sin? Det er på tide at vi lar lærerne få være
lærere.
Det beste vi kan gjøre for skolen er å fjerne tidstyver og
unødvendig byråkrati. Gi lærerne støtteapparatet de trenger, og la dem bruke
tiden sin på det de faktisk kan og som betyr mest: undervisning, relasjoner og
faglig utvikling.
Vi trenger en skole som bygger mennesker – ikke bare
karakterer. En skole der alle barn får muligheten til å lykkes, uansett
utgangspunkt. En skole der fellesskapet står sterkt, og der ingen blir stående
alene.