Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.
Bjørn og
Hildes kamp mot stat og kommune.
Ikke bare
kjemper de sine egne kamper mot den offentlige tyngdekrafta, men også for å
få nærmere 200 andre hjemmelshavere ned fra gjerdet. Og med å få vekket opp de redaktørstyrte
mediers dype søvn.
Unntaket
er Fjell-Ljom. De gjør det de fleste medier ikke tør. Det er prisverdig. De har forstått at noe er fundamentalt galt i
Holtålen og bruker sin opplysningsplikt.
Jeg vil
prøve å bidra med noen opplysninger. Håper det
ikke får motsatt virkning.
Kommunens framtid
Vi må ikke la denne betente saken
bare bli et spørsmål om skyld. De opphavelige er borte for lengst, og noen har
til og med en politisk glorie. Det har skjedd en urett som har vokst og vokst, og blitt en infisert struktur. Det plikter vi i fellesskap å ordne opp
i, ikke bare feie det under teppe og holde kjeft. Det er kommunens og dalens
framtid det handler om. Og troen på et demokrati og en rettstat. Vi burde slippe
å gå utenom landets grenser for å få en uhildet dom.
Ålen/Holtålen
– fra det ene – til det andre!
Grunnboka for Ålen respekteres ikke. I 75 år, minst, er den blitt forvrengt og tolket
til fordel for statsallmenningen. Selv om utmarkseiendommer i Holtålen står i grunnboka, har de vært og er en torn i øyet for
vår kommuneledelse etter krigen. Innbyggerne får stadig høre, både muntlig og
skriftlig, «at det var kun en bruksrett som urettvis var blitt tinglyst.»
Kommunens innbyggere,
kan vi si, blir stadig utsatt for en form for «radikalisering» fra
forvaltningen. Hensikten er å opprettholde en «flertalls-misforståelse» for å «skjule»
de bevisste feil som begås ved å mistolke grunnboka som rettsinstans. La tiden gå.
Stat og kommunen kjører to-spann med hjelp fra et losjepreget, lojalt
rettsapparat på slep.
Da matrikkelføringen
ble overført til kommunene, ved loven av 2005, ble det nok et skritt tilbake for hjemmelshaverne. Enda mer rotete og
uforståelig. Kommunens håndtering av eiendomsforholdene skaper frustrasjon og mistrivsel,
naboer og innbyggerne imellom.
Jeg vil prøve å gi leseren den historiske årsaken
til hvorfor det er blitt som det er blitt – sett med mine øyne. Historien er lang, den spenner over 400 år
og jeg tar derfor noen hovedpunkter for at ikke leseren går lei.
«Man behøver ikke å være jus-professor for å skjønne at noe er fundamentalt galt i Holtålen. Men utvilsomt hjelper det med et godt juridisk ordforråd når man vil tåkelegge.»
Tor Moen
Alt blir snudd opp ned i enevoldstida
Regionens eiendomshistorie vet vi alle ble sterkt påvirket av Røros-verks
virksomhet.
Da kobberfunnet ble gjort på Storwartz, var
kobber et etterspurt og verdifullt metall i Europa. Danskekongen var blakk etter 30 års tapt
krig, landavståelse og krigserstatning. Det var foranledningen til enevoldstida. Kongen
måtte skaffe seg den makt som trengtes for å snu pengestrømmen tilbake til
Kongemakten, en makt han også brukte til å starte opp og drifte kobbergruva i
Ålen, med tanke på folk og ressurser.
Han fikk da utarbeidet en ny lov, Kongeloven,
som også ble Norges grunnlov. Loven ga han en makt som ingen
verdslig makt kunne ta fra ham. Ikke Kongen selv engang kunne forandre
Kongeloven, bare Gud. (søk og les om Kongeloven på nett.)
Danskekongen
måtte gi privilegier og ha visse forutsetninger for at kobber skulle kunne
utvinnes. (1644) Konfiskasjon eller slavekontrakt er mer dekkende ord.
Ålen hadde i hovedsak den
befolkning og ressurser som privilegiene var myntet på. Uten de lokale
naturgitte ressurser og de bofaste bøndene med sine hester for transport, var
det ingen sjans å starte opp ei gruve på ville fjellet, 900 meter over havet. Kongen slo en ring med diameter på cirka fem mil hvor privilegier gjaldt.
Sirkelen og privilegiene betydde en stat i
staten, etter hvert med egne lover og rettsapparat.
Det var liten vits i å protestere. Ville man ikke
være med, sto det dårlig til. Det fikk konsekvenser å sette seg opp mot den
eneveldige Konge og Verkets herrer.
Hvordan var utmarka i Ålen organisert før
Verkets tid?
Lite er funnet av skriftlig materiale. Det
mest sannsynlige er nok at områdets bønder selv organiserte bruken av sin felles
utmark, Det var allerede på 1500-taller mange store gårder i Ålen. 60 prosent av dem var
odel, flere med over 30 storfe. Ifølge
Reitans bygdebok var her utmark nok da Røros-området også var inkludert Ålen. Vi
ser fortsatt i dag, ut ifra plasseringen av senterområdene, at de eldste og største
gårdene holdt
god avstand til hverandre. Til og med var det vanlig med flere setre som de
vekselvis benyttet. Ved gårddelinger ble
også seterområdene delt.
Vi kommer ikke utenom å måtte ha med oss
litt om Ålen i eldre historisk tid. I tidlig
middelalder var Ålen det sted med tettest befolkning – på strekningen mellom
Melhus i Trøndelag og Åmot i Østerdalen – ifølge Ø. Eggen. Og ifølge vår gamle bygdebok, lå her sentralt i Ålen mange store gravhauger fra førkristen tid. Her
var Gildevangen, Hovet og Lunden. Her ble kirkested og tingsted, innbefattende
de nærmeste bygdene i Nord Østerdal. Vi var sjøleiere nok, med ressurser og befolkning, til også å bli et skipreide øverst i Gauldalen (Haltdalen, Ålen) og pålagt leidang.
Da skjønnes: Det var nettopp på grunn av at disse
parameterne fantes, at Danskekongens kammertjener, Irgens, i år 1644 fikk den
blakke monarken med på å utnytte et kobberfunn beliggende i Ålen. At det fantes
befolkning og ressurser i umiddelbar nærhet. Den gang var grensen for Ålen i
syd, et stykke ned på Femunden. Jamfør Røros' grense i dag. Og vi skjønner bedre
behovet og hvorfor han trengte en gudbenådet Kongelov.
Verkets
oppstart ble fort avhengig av folk og virket som en magnet på arbeidere utover
en stor region. Det store spørsmål som meldte
seg: Hvordan skaffe mat og husly? I et veiløst høylands-område 600 - 800 mho, med snødekt mark i åtte av årets måneder og 20
mil fra havets matfat.
Selvsagt, det var ingen vei utenom, annet enn at hver
og én selv måtte få sjans til et naturalhushold. Og gård og gruve måtte bli «en
symbiose». Det vil si, gård og gruve ble gjensidig avhengige av hverandre. Men hvordan
startet det hele? Konfiskerte man rett og slett bare de vinterforlatte setrene
til ålbygg-bøndene ved Aursunden, slik historien sier.
Det er her kongeloven også kommer til anvendelse, til å kunne fordele utmarka på en lik og rettferdig måte. Et
allmenningslovverk var uegnet – om det var et slikt praktiserende lovverk her. Det var beregnet og forbeholdt de fastboende i et bygdelag. Det kunne
verken bygsles, pålegges landskyld eller selges og dermed ikke bidra med
penger til fogdens eller kongemaktens kasse.
Med Kongeloven og all makt kunne han omgjøre utmarka innenfor sirkumferensen til Krongods, og
fogden kunne utstedte bygsel med landskyld på vegne av kongen, uten at noen kunne
protestere. Utmarka ble dermed privatrettslig organisert og forvaltet av kongemakten.
Ålen/Holtålen ble, som vi vet, de neste 333 årene en gruvedestinasjon. Til tider et av
Europas mest lønnsomme industrivirksomheter, men hvor overskuddet forsvant
stort sett ut av regionen.
Den stedlige befolkning satt tilbake med
forurensning til luft og vann. Røyk fra skog som brant opp - der folk
oppholdt seg - i gruvegangene, ved kullmilene eller smeltehyttene. Arbeidere i
verkets tjeneste døde som oftest av sykdom og var like fattige ved sin død, som
da de kom til verden. Både for mennesker, dyr og fauna var gruvetida en
katastrofe, for aksjonærene og danskekongen en «gullgruve».
Hvordan
forvaltes så utmarka etter dansketiden?
Dansketiden opphørte som kjent i 1814. Den
«nye», men akk så fattige nasjonen Norge trengte også likvider.
Det var ennå gjenværende eiendommer i de
offentlige jordebøkene fra dansketiden. Disse ble det første og letteste å
omgjøre til penger og ble besluttet solgt av Det Norske Storting. Det var aldri
noen gang blitt benevnt at det «bare var en bruksrett» som skulle selges. Ifølge salgsdokumentene ble de solgt til
odel og eiendom for kjøperen, dens arvinger og etterfølgere. Matrikulert og overført til grunnbøkene som
fast eiendom med gårds- og bruksnummer og tinglyst
Matrikkelkommisjonene
i 1820 årene beskriver også hvordan eiendomsforholdene var her i Ålen og oppsummeres
på denne måten:
- Alt av verdi er opptatt og tatt i bruk av stedets beboere. Ingen ting
tilbake til Statens benyttelse som utelukker «Egnens beboere».
- Enten var det bygslet med landskyld, kjøpt og matrikulert som egen
eiendom og gitt eget g./br. nr. og tinglyst.
- Eller ved alderstids bruk, ved hevd matrikulert og tatt i betraktning sammen
med gårdens skyld de hørte inn under.
Alt av
verdi var altså benyttet av og tillagt de enkelte bruk. Ingenting av verdi tilbake, med unntak av det «golde fjell».
Heller
ikke hovedmatrikuleringskommisjonen beskriver noen allmenning administrert
etter NL 3-12-6 [Kong Christian Den Femtis Norske lov fra 1687, bok 3, kapittel 12, §6, lovgrunnlaget for matrikulering og jordfastsettelse, red.anm.] i 1820 årene.
Fordi her
var en blanding av hummer og kanari. Her
bøkslet fogden og geistligheten mot svarelse av landskyld. Her var eiendom fra hevd
fra den katolske tid i den nordenfjeldske perioden. Her gjaldt kobberverkets privileger
som mest av alt utelukket almenningsloven.
Når vi av
og til støter på ordet hvor felles allmenning er brukt, er det der hvor gårdene i en grend fra gammelt av brukte
beitemarken i fellesskap med naboene, hvor det var upraktisk å dele opp beite i
små teiger for hver gård. Ikke bare
ville det vært upraktisk, men også helt uråd å overholde.
Skogen deles i 1830 - 40 årene
Verket var blitt mer og mer avhengig av å få
sin trevirke-leveranse og kull utenfra. Men var fortsatt forbeholdt sin førsterett til
all skog som var hogd for salg, utover på 1800-tallet. Selv om skogen på det nærmeste da var blitt borte. De benyttet sin tyngdekraft. Etter
hvert skjønte man at skulle skogen få mulighet til gjenvekst måtte den deles
mellom bygdens gårder, som da ville passe sin egen skog på en bedre måte.
Skog og skoggrunn ble delt. Et møysommelig arbeid startet mot slutten av 1830-årene, og det ble tinglysning
i 1848. Ikke bare ble skogen delt, men også skoggrunnen. Arbeidet beskrevet og
innført i pantebøkene – om man vil lese. I tillegg er prosessen nøye beskrevet
i A. Reitans bygdebok.
Kongeskjøtekjøp
i stor stil foregikk i 1820, -30 og -40-årene.
Siste rest
i de offentlige jordebøkene blir solgt og tinglyst som fast eiendom etter skyldsetning.
Aldri ble ordet «bruksrett» brukt. De ble omsatt som full eiendom til alle som ville.
Om det var til eget bruk eller for videresalg, spilte ingen rolle. Solgt til alle som ville kjøpe. De allmenningene som beskrives i fellesskap i
1820, er i hovedsak små beiteområder til en grend eller matrikkelgårder.
Staten var
ute av området. Bøndene hadde sine eiendommer grunnboksført. Verket sine og fortsatt privilegiene.
Det er
vanskelig å forstå at noen i det hele tatt vil kunne si: «Det er bare en
bruksrett»
Pantebøkene
bekrefter at kjøp og salg av private
eiendommer foregikk i stor stil. Utmarkseiendommene
i Ålen og Hessdalen ble en omsettelig vare. Også bønder
i nabokommunene rundt Ålen kjøpte setre og slåtter i Hessdalen, selv om gårdene lå flere mil unna, langt unna det man kan
kalle «et bygdelag». Flere er fortsatt eiere den dag i dag, ifølge grunnboka. Staten
forlot altså området og forbeholdt seg ikke så godt som en veirett tilbake.
Setereierne
bygde etter hvert veier for sommertransport til og fra setrene – organisert etter et rodesystem – utover på 1800 tallet. Staten var ikke med. En dom i Frostating
(1998) slo fast at Hersjøveien ikke var driftsveg, hverken for
Stat eller fjellstyre.
For å få fortsettelsen
av vår betente eiendomsstrid i Hessdalen/Ålen anbefales Fjell-Ljoms podkast av
13.12.2025.
En sterk
og utrolig følelsesladet fortsettelse på den langvarige konflikten. Da vil du
ikke unngå å forstå hva som har foregått – og foregår fortsatt.
«God fornøyelse».
Hilsen Tor