Orientering er en del av demokratiet
VILJE: Stein Petter Haugen (SP) mener det er etterlyst tiltak for mye trafikanter i Gjøsvika i nesten 20 år. – Det er ikke vist vilje fra flertallet i kommunestyret til å bruke penger på slike tiltak, mener han.
Ingrid Hemming
Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.
I Fjell-Ljom 11. desember 2025 kommer Randi Borgos, Torgunn Brean, Marit Ose og Gunn Merethe Prytz med et innlegg som ikke kan stå uimotsagt. Her kan man nesten få inntrykk av at om dette firkløvere mener at om noen holder en orientering så er det omtrent det samme som at kommunestyret gir de som holder orienteringen et «kjør på»- stempel. Slik er det altså ikke. En orientering brukes til å informere og orientere kommunestyret og tilhørere.Ingen vedtak blir gjort eller noe farlig. Altså ikke noen big deal.
Les debattinnlegget her:
Jeg vil også si til Borgos, Brean, Ose og Pryz at jeg ikke jobber for Vinterled AS, men jeg bryr meg om deres sak. Jeg bryr meg om at når noen har vært i kontakt med kommunens øverste leder og fått klarsignal fra vedkommende om han er positiv til prosjektet og vil at de skal sette i gang en prosess som skal ende med en sak til politisk behandling, så ender det med til slutt at at de ikke engang får komme og orientere kommunestyret.
Det er den uretten jeg bryr meg om. Det kan det se ut som mange andre også bryr seg om. Det burde også Borgos, Brean, Ose og Prytz bry seg om.
Mitt initiativ til å opprette en underskriftskampanje som i skrivende stund har 180 underskrifter er at alle som har fått et klarsignal fra kommunens øverste leder i det minste skal få orientere om det arbeidet som har blitt gjort. Her finnes det flere hundre sider som er samlet med arbeid som er gjort. Tror Borgos, Brean, Ose og Prytz at dette har gjort seg selv eller vært gratis? Og hvem mener de er de neste som ved neste korsvei skal bli nekta å orientere kommunestyret?
Innlegget til de fire bygger omtrent på at Vinterled vil bli gitt tillatelse til å etablere en led om de orienterer. Det er langt fra sant. Og det burde de også vite. Og er det ikke de som er mest negativ til en slik led som virkelig burde ønske en orientering velkommen? Da får de jo, hvis det de påstår er riktig, bevist argumentene for hele befolkninga i Røros kommune.
En eventuell tillatelse til en led vil bli gitt ved en senere anledning når alle nødvendige utredninger og analyser er på plass. Det er noen år frem i tid. Innen den tid har teknologien utvikla seg. Her kan jeg for eksempel nevne at elscooteren er kommet og vil fortsette å komme. Så den støyproblematikken som de prater om vil etterhvert falle bort.
Så til det punktet om sprikende argumentasjon. Her kan jeg opplyse om at en eventuell led kan brukes av både folk med nedsatt funksjonsevner, eldre, turismen, næringslivet, fotturister, skiturister, hundekjørere og så videre. Kort sagt en flerbruksløype. Man trenger ikke å sette grupper opp mot hverandre, men dette kan eventuelt bli en løype de fleste kan benytte seg av.
Så nevnes poenget med bærekraftige reisemål. Hemsedal står blant annet på en liste fra Visit Norway over bærekraftige reisemål. I Hemsedal har man muligheter for guidede scooterturer i egne løyper. Blant annet står følgende på Visitnorway på sine sider som et kriterium i klassifiseringen:
10. Økonomisk levedyktige og konkurransedyktige reiselivsbedrifter. Å sikre levedyktigheten og konkurransedyktigheten til reiselivsbedrifter i et langsiktig perspektiv.
Men jeg vil heller diskutere hvorfor jeg opprettet en underskriftskampanje enn å diskutere en eventuell sak som kommer om noen år. Grunnen er rett og slett at jeg synes det er en dårlig behandling å behandle folk som har en idé på den måten som Vinterled er blitt.
Å få positive signaler fra kommunens øverste leder i 2018, for så ikke få holde en orientering i 2025, er etter mitt skjønn å holde folk for narr. Derfor har jeg oppretta en sak på minsak.no. Noen ganger må man tåle å høre orienteringer om saker man ikke er enig i innholdet i.
Så vil jeg samtidig ønske alle god jul og godt nyttår uansett skal på ski, føttene eller på scooter.