Snøskutersak og naturtap
Ill.foto.
Nils Kåre Nesvold
Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.
Nylig
behandlet kommunestyret på Røros et forslag til vedtak i en interpellasjon fra
representanten Stein Petter Haugen (uavhengig). Forslaget lød: «Ordfører tar
kontakt med selskapet vinterled A/s og inviterer de til kommunestyret for en
orientering om prosjektet sitt i starten av 2026. Kommunestyret får en sak til
behandling med konsekvensanalyse og Mulighetsstudie til behandling i løpet av
året 2027.» Del to ble trukket, og kommunestyret stemte kun over forslaget om
en orientering. Det falt med 16 mot 11 stemmer. En demokratisk avgjørelse. En
av begrunnelsene for avslaget er at kommunen ikke har ressurser til utredning
av saken, og at en orientering dermed er unødvendig.
Haugen
fortsetter likevel arbeidet for Vinterled Røros AS og krever nå gjennom en
underskriftskampanje at selskapet skal få anledning til å orientere de
folkevalgte. Dersom 2 % av kommunens innbyggere signerer, kan saken komme til ny
behandling (Kommunelovens § 12–1 om innbyggerforslag).
Så sent
som i 2018 da selskapet Vinterled leverte søknad om å få opprette
rekreasjonsløype fra Røros flyplass til Vauldalen, ble snøskutersaken grundig drøftet.
SV, V og Røroslista fattet prinsippvedtak mot skuterløyper. Ap satte ned et
utvalg som skrev en grundig utredning der sakens ulike sider er vurdert. Etter
det fattet også Ap høsten 2021 vedtak om at de ikke vil støtte etablering av
led for lystkjøring. Det forrige kommunestyret ønsket altså ikke skuterløyper
på Røros, og det ble vanskelig for Vinterled å gå videre med en privat
planregulering.
Springende argumentasjon
Haugens argumentasjon
er springende. I utgangspunktet ønsker han å «tilrettelegge naturen» for gamle
og for mennesker med funksjonsnedsettelser. Etter som Motorferdselloven gjennom
dispensasjonsordninger åpner for at de som har slike utfordringer kan søke om snøskutertransport,
finnes det en løsning allerede. Videre kommer Haugen inn på de positive effektene
en skuterløype kan få for næringslivet, for lag og foreninger og som grunnlag
for skattekroner til kommunen. Og der er han i takt med Vinterleds planer.
Vinterled
Røros AS
Selskapet har i alt 38 aksjer fordelt på
13 aksjonærer. Røros-hotellene eier ca. ¼, snøskuterforhandler Elven eier 6
aksjer og andre enkeltpersoner og selskaper står for resten. Kommunestyrerepresentant Kjellmark (H)
er også aksjeeier og stemte for Haugens forslag ved kommunestyrets behandling 28.
11. 2025.
Gjennom
tidligere omtaler og debatter i avisene vet vi at Vinterled-selskapets ønske er
å styrke bestemte deler av næringslivet. Edelt nok det også på sett og vis, men
langt fra uproblematisk for Røros kommune, rørosbefolkninga, hyttefolket og reindrifta,
– og ikke minst for vinternaturen. Skuterkjøring faller dessuten utenfor
reiselivsnæringas miljøprofil. Visit Røros og Østerdalen ønsker nå å få regionen
sertifisert som bærekraftig reisemål.
Naturtap
Haugen
argumenterer med at en snøskuterled kun vil påvirke en «bitte liten del» av
kommunens naturområder. Det stemmer ikke. Som grunnlag for et estimat av berørt areal i forhold til støy, er det
anerkjent å definere dette til et område i en avstand på 1000 meter fra der
motorisert trafikk foregår (Norsk institutt for naturforskning, NINA). Røros
kommune har et grunnareal på 1956 km2 .. Avstanden fra Røros til Vauldalen er ca.
44 km. Snøskutertrafikken kan altså komme til å berøre 88 km² av kommunens
areal. Det tilsvarer 12300 internasjonale fotballbaner. Norge har ca. 9500 km
med skuterløyper (SSB). Det er altså løyper nok til å kjøre landet på langs
3,15 ganger.
Argumentet
som oftest gjentas i snøskuterdebattene, er at når snøen smelter, forsvinner
sporene. Dette er en naiv forenkling av kompleksiteten bak menneskets
innvirkning på naturen. Av 876 naturtyper i Norge er nå 44 prosent plassert på
Rødlista. 201 av dem, nesten en av fire, står i fare for å forsvinne (Artsdatabanken
2025). På kort tid har det gått fra vondt til verre for norsk natur. Nye
hyttefelt, vegbygging, vindkraftverk, turisme og økt ferdsel er hovedårsakene,
men også snøskuterløyper fører til naturtap.
Røros under
press
Den som
har fulgt med i avisene og på nett, vet at det er et mål å etablere
interkommunale løyper og en led over til Sverige. Skuterkommunen Tydal har
flere løyper, og der har led til Sverige, bl.a. over Nesjøen, vært utredet, men
planene har møtt motstand. Røros ligger «midt i smørøyet» mellom Tydal,
Holtålen og Selbu, og det er ikke urimelig å anta at målet er å få Røros
kommune til å vedta en mellomriksled? Os kommune har hittil bremset for videre
etablering av løyper fra sørøst.
Vi ønsker den
sårbare vinternaturen i Røros-traktene en god og fredelig jul!