Barnets beste?
Hov skole og Haltdalen oppvekstsenter. Foto: Eskil Buseth Folstad (Arkivfoto)
Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.
Kjære
politikere i Holtålen.
Jeg tillater
meg herved å henvende meg til dere.
Denne
henvendelsen kommer med bakgrunn i beslutninger som ble gjort av dere alle med tanke på tiltakskort fra Helse: «Kutt i Barne- og familiekoordinator
40 prosent».
Dette er
noe som skal opp videre i kommunestyremøte 22. oktober 2025.
Kommunen
har plikt til å oppnevne en barnekoordinator etter helse- og omsorgsloven § 7-2
a. Holtålen
kommune ansatte sin første barne- og familiekoordinator i 2023. I Holtålen
kommune er stillingen organisert og ligger under avdeling Helsestasjon- og
skolehelsetjenesten. Som
ledende helsesykepleier har jeg ansvar også for Barne- og familiekoordinator i
tillegg til andre ansatte og ressurser ved Helsestasjon- og
skolehelsetjenesten.
Barne- og
familiekoordinator er per tiden 60 prosent stilling og 40 prosent stilling som
spesialsykepleier på Helsestasjon- og skolehelsetjenesten.
Ved kutt
på 40 prosent stilling så vil dere ramme ulike tjenester som gis ved avdelingen. Dette er
de ufødte barna, barn og unge mellom 0 til 18 år, barn med sammensatte vansker og
diagnoser og deres foresatte. Altså dere rammer de minste og de mest sårbare
gruppene i kommunen.
Det er til
sammen 330 barn og unge og deres foresatte som har behov for tjenester fra
denne avdelingen og som vil rammes av denne reduksjonen.
Ønsker med
dette å gi dere informasjon om hva konsekvensene kan bli hvis Barne- og
familiekoordinator kuttes med 40 prosent stilling.
Barnets
beste er
et menneskerettslig prinsipp som innebærer at barns interesser skal være et
grunnleggende hensyn i alle beslutninger som gjelder barn. Det er forankret i FNs
barnekonvensjon og Grunnloven § 104.
Hensikten
er å sikre at barns sårbarhet blir anerkjent og at deres rettigheter ikke blir oversett. I min
rolle som ledende helsesykepleier er dette en oppgave som jeg tar på største
alvor og det er min plikt å stå opp for dem å si ifra når barnets
beste er truet noe som kan skje hvis det blir kutt i tjenester til denne
målgruppen.
Som leder
av tjenesten er det min oppgave og forvalte de ressursene som vi til enhver tid
har og løse lovpålagte kommunale oppgavene innenfor denne rammen.
Hvis vi
får kutt på 40 prosent så vil det føre til at tjenesteproduksjonen må ned og
lovpålagte kommunale tjenester ikke blir utført.
Dette kan
være følgende tjenester:
- Reduksjon i barselomsorg til gravide og deres partnere (som allerede er marginal med tanke på tilgang på jordmor).
- Reduksjon i oppfølging av nyfødte 0-7 dager etter fødsel ved hjemmebesøk og helsekontroller.
- Reduksjon med tanke på koordinering og oppfølging på barn og unge som har sammensatte vansker grunnet alvorlig sykdom og som har ansvarsgruppe og individuell plan.
- Reduksjon av helsekontroller og oppfølging av barn og unge med alvorlig sykdom eller skade.
- Helsekontroller og vaksinering til barn 0 til 5 år med helsesykepleier og lege.
- Helsekontroller, vaksinering, undervisning på temaer innen helsefremming og forebygging til barn og unge på barneskole og ungdomsskole (eksempelvis vold og overgrep, sosiale medier, pubertet og prevensjonsveiledning, psykisk helse og rusforebygging).
- Reduksjon av åpningstider og tilstedeværelse på helsestasjon og skolehelsetjenesten.
- Manglende tilbud om utenlandsvaksinering ved reiser til hele befolkningen.
- Reduksjon i foreldreveiledning og foreldrestøttene tiltak.
- Begrenset mulighet for tverrfaglig samarbeid med kommunale tjenester og spesialisthelsetjenesten (eksempelvis tverrfaglig veiledning til pedagogisk personell i barnehage og skole som har ansvar for barn og unge med særskilte medisinske behov)
- Reduksjon i tjenesteutvikling (eksempelvis Program for folkehelse, Rusforebyggende trapp og Psykisk helsetjeneste for barn og unge).
- Reduksjon med tanke på flyktningehelsetjeneste til Ukrainske flykninger.
- Helsestasjon for ungdom.
Disse
kuttene i tjenesteproduksjon vil føre til at tjenesten ikke lengre fyller
lovkravene som tjenesten styres ut ifra. I forhold til retningslinjene våre vil
det da bli meldt avvik til og ønske om tilsyn i fra Statsforvalter.
Dette er
lovpålagte kommunale oppgaver som kommunen er ansvarlig for å sikre drift av.
Stiller meg da undrende til at dere politikkere prioriterer å beslutte å bruke
penger til ikke kommunale oppgaver nå som kommunen står i en veldig krevende
økonomisk situasjon. Dere skal sikre at
kommunen har økonomi til å drifte kommunale tjenester for sine innbyggere og vi
som ansatte skal sikre at vi leverer gode tjenester til våre innbyggere med
dette kuttet så blir det vanskelig.
Hvis det
også blir besluttet at tiltakskort «Ikke innleie ved sykefravær på fysio- og
ergoterapitjenesten, legetjenesten og helsestasjon- og skolehelsetjenesten» på
Enhet helse, vil det si at det ikke er ansatte igjen for å drifte vår
avdeling. Det vil da si at det er 330
barn og unge i alderen 0 til 18 år og deres foresatte som ikke får en lovpålagt
kommunal helsetjeneste.
Jeg stiller meg også undrende til at dere politikere
i Holtålen ikke ser behovet for å styrke eller å bevare denne tjenesten til
barn og unge og deres foreldre. Dette i en tid da vi har økende barnetall og
økende barn og unge med sammensatte og langvarig sykdom og adferdsvansker.
Holtålen
kommune har i mange år hatt en aldrene populasjon og kommunen har da prioritert
tjenester for eldre. Nå ser vi at det er en yngre populasjon med økende
fødselstall som gjør at kommunen bør prioritere tjenester som ivaretar barn og
unge og deres foresatte.
Jeg forventer
at dere politikere følger FNs barnekonvensjon og Grunnlovens § 104 i forhold
til barnets beste og prioriterer lovpålagte kommunale helsetjenester når dere
skal beslutte.
Barn og unge i Holtålen kommune har krav på og fortjener
lovpålagte helsetjenester!