Civita får stryk av Busch:
Analysen framstår mest som en regnearksøvelse
VIL PÅ TINGET: Isak V. Busch er Arbeiderpartiets 3. kandidat i Sør-Trøndelag valgkrets ved høstens stortingsvalg. Han reagerer på Høyres forslag om å innføre karensdag.
Henrik Langgård
Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.
Den
borgerlige tankesmien Civita har nylig pekt på kortbaneflyplassene som et
område for kutt de mener staten bør foreta for å spare penger. Selv hevder de
dette er et tiltak som kan gi økt arbeidsdeltakelse, bedre incentiver og færre
vridninger i økonomien. I dette bildet mener de flere flyplasser bør legges
ned, blant annet Røros og Namsos.
Jeg mener det er flere store mangler i
analysen fra Civita, og den fremstår mest som en regnearksøvelse.
For oss som
bor i distriktene – som på Røros og i Namsos – er det lett å se hva slike
forslag faktisk vil innebære. Jeg vil advare sterkt mot å følge denne retningen.
Når Civita viser til lave passasjertall, overser de noen helt
sentrale forhold. Røros lufthavn har vært gjennom en krevende periode med
hyppige operatørbytter, konkurser og utfordringer med tåke – mye grunnet svake
anbudskriterier, der særlig det siste anbudet som FrP’s samferdselsminister
lyste ut var nærmest katastrofalt. Dette har naturligvis påvirket tilliten og
bruken. Når rapporten konkluderer med at folk heller reiser til Værnes, stemmer
nok det for den perioden da tilbudet på Røros var ustabilt.
Det er ikke et
argument for å legge ned flyplassen – det er et argument for å sikre stabile og
seriøse aktører.
Det
pekes også på at det finnes jernbane. Men vi vet at det ikke er lenge siden
Dovrebanen var stengt, og Rørosbanen knapt var et alternativ for passasjertog.
I et land med krevende topografi og værforhold, må vi ha flere bein å stå på.
Flytilbudet er en del av det.
Flyplasstrukturen
og kortbanenettet er ikke tilfeldigheter. Det er resultatet av en bevisst
politisk prioritering: å sikre at folk kan bo og leve gode liv i hele landet.
Det er derfor vi har subsidierte FOT-ruter – på samme måte som vi subsidierer
tog, trikk og buss i mer sentrale strøk.
Det handler om lik tilgang til
tjenester, arbeid og helse – uavhengig av postnummer.
Flyplassene
våre handler ikke bare om å frakte folk. De er også kritisk infrastruktur for
beredskap – for helse, politi og forsvar. Røros lufthavn er en av få lengre
rullebaner i Sør-Norge med ledig kapasitet. I stedet for å gjøre en
regnearkøvelse, burde vi spørre: Hva er den totale samfunnsnytten? Hva betyr
dette for arbeidsplasser, mobilitet og vekst?
Kortbanenettet
er av største viktighet i den desentraliserte samfunnsmodellen vi har valgt i
Norge. Det er ikke sløsing – det er investering i en samfunnsstruktur som gir
muligheter for et godt liv i både by og land.
Derfor
bør Civitas notat legges godt ned i en skuff, og helst glemmes.