Planutvalget litt enklere forklart:

Klage på veg og stemmegiving i stortingsvalget

SIER NEI: Innstillinga til planutvalgsmøtet er at saken med vegen i Vintervoldlia skal sendes til Statsforvalteren.

På torsdag denne uka skal planutvalget behandle klagen på anlagt veg i Vintervoldlia, og valgutvalget skal blant annet bestemme hvor du kan forhåndsstemme til stortingsvalget. Her er disse sakene litt enklere forklart.

Publisert

Fjell-Ljom bruker KI til å oppsummere sakspapirene. Teksten er deretter gjennomlest og kvalitetssikret av redaksjonelle medarbeidere. 

Klage på avslag om dispensasjon

Eier av gnr/bnr 62/7 har klaget på kommunens avslag (vedtak 058/25, 3. mars 2025) på dispensasjon og endringstillatelse for å flytte en godkjent vegtrasé ved Vintervollveien 391. 

Klager hevder regulert trasé gir større naturinngrep, krever mer masseutskifting og belaster nærliggende fritidseiendommer med mer støy/lys, mens foreslått justering vil ligge på tørrere grunn og redusere total veglengde. 

Kommunen minner om at vegplanens beliggenhet ble grundig avklart under reguleringsprosessen for Vintervollia etappe 3, nettopp for å skåne verdifull kalk- og lågurtfuruskog.

Kommunestyret fastsatte vegplanen som rettslig bindende, og det er allerede gitt ramme- og igangsettingstillatelse som krever traséen fulgt. Befaring etter bekymringsmelding fra Naturvernforbundet viser at tiltakshaver uansett har anlagt to uautoriserte vegspor lenger sør inn i myra. 

Kommunedirektøren finner ingen nye momenter som tilsier dispensasjon: Omsøkt trasé beslaglegger mer myrareal, splitter økosystemet og avviker fra plan. Vedtaket anbefales opprettholdt, før saken sendes Statsforvalteren for endelig avgjørelse.

Kommunedelplan Røros bergstad

Arbeidet med ny kommunedelplan for Røros bergstad krever konsekvensutredning etter KU-forskrift § 6. Kommunedirektøren orienterer formannskapet om foreslått metodikk, som skal dekke både enkelttiltak og en helhetlig vurdering av planforslaget. 

Utredningsplikta omfatter: nye utbyggingsområder (arealformål 1–6), endret formål, spredt LNFR-utbygging, båndlegging for framtidig utbygging og eventuelle bestemmelsesendringer som kan gi virkninger.

Siden nasjonal veiledning er mangelfull, utvikles en egen arbeidsmodell for vurdering av miljø, landskap, kulturarv og samfunnsvirkninger. 

Det er mottatt cirka 100 innspill fra private og sektormyndigheter; alle konkrete arealønsker er digitalisert. Innspillene knyttes mot tema fra forrige arbeidsmøte, spesielt boligbehov og arealregnskap. Orienteringene anbefales passende nok å tas til orientering.

Valgutvalg: Informasjon om vesentlige endringer i ny valglov og forskrift

Valgstyret orienteres om hovedpunktene i ny valglov (16. juni 2023, i kraft 1. mai 2024) før stortingsvalget 2025. Valgkort erstattes av enkel stemmerettsinformasjon uten strekkode.

Alle valglokaler må oppfylle skjerpede krav til universell utforming; eventuelle unntak kunngjøres 31. mai. Personer boende utenlands over 10 år trenger ikke lenger søknad om innføring i manntall; avlagt stemme regnes som søknad. 

Frist for hjemmestemming lovfestes til klokka 12 torsdagen før valgdagen. Valgdagen for stortingsvalget 2025 er mandag 8. september, følgelig er fristen for hjemmestemming torsdag 4. september klokka 12.  Stemmeseddelsett benyttes ved ambulerende stemming, og personstemmer fjernes fra stortingsvalg.

Stemmestyrene avvikles; leder og nestleder utpekes administrativt. Alle stemmer må telles to ganger, første opptelling skjer i hvert valglokale. Resultater og prognoser kan offentliggjøres først etter klokka 21 valgdagen. Klager behandles av nytt fem-medlems Riksvalgstyre.

Fastsettelse av steder og tidspunkter – forhåndsstemming

Valgstyret må melde inn steder og åpningstider for tidlig- og forhåndsstemming før 2. juni.

Kommunedirektøren foreslår:

  • Tidligstemming 1. juli – 8. august på kommunens servicetorg i ordinær åpningstid.

  • Ordinær forhåndsstemming 11. august – 5. september på Øverhagaen BHVS (kafé 1. etasje) mandag, onsdag, fredag klokka 10.30 – 16.00 (uker 33–36).

  • Éndags-tilbud: Coop Marked Glåmos tirsdag 2. september klokka 12–1. Coop Marked Brekken torsdag 4. septemper klokka 12–18. Domus Røros lørdag 30. august klokka 10–15. Røros videregående skole tirsdag 26. august (tid avtales med skolen). Gjøsvika sykehjem onsdag 28. august (tid avtales med institusjonen).

  • Ambulerende stemming etter søknad torsdag 4. septemper; søknadsfrist klokka 12 samme dag.

  • Valgstyrets leder får fullmakt til å løse praktiske avvik.

Flytting fra Storstuggu til Øverhagaen gjør stemmegivninga mer tilgjengelig, støtter universell utforming og krever færre bemanningsdager (tre per uke). Lokaler er kontrollert mot nye tilgjengelighetskrav og drøfta med rådet for personer med nedsatt funksjonsevne. Informasjon skal spres bredt via medier, kommunens nettside og sosiale kanaler.

Rutine for forsegling, oppbevaring, transport og overlevering av stemmesedler

Valgstyret må formelt godkjenne en samla, skriftlig rutine som beskriver hvordan stemmesedler og annet valgmateriell håndteres fra første mottak til endelig overlevering ved stortings- og sametingsvalget 2025. 

Rutinen dekker fire faser: forsegling av urner/konvolutter, sikker oppbevaring, transport mellom stemmesteder og sentral opptelling, samt overlevering av stemmer som tilhører andre kommuner. 

Alt materiell plasseres i «rød sone» – rom med adgangskontroll, innbrudds- og brannalarm og loggføring av alle bevegelser; adgang kan erstattes med kontinuerlig vakthold. 

Kommunedirektøren har tidligere fått delegert myndighet til å fastsette oppbevarings- prosedyrene, men valgforskriften krever at valgstyret selv vedtar regler også for forsegling, transport og overlevering. 

Dokumentet følger Valgdirektoratets sikkerhetsveileder og er unntatt offentlighet etter § 24 første ledd i offentlighetsloven for å hindre at innsyn svekker valgets kontrolltiltak. Kommunedirektøren anser at rutinen sikrer lovpålagt forsvarlighet i hele valgsystemets kjede.

Powered by Labrador CMS