Skolebygget skal ikke være bare skole, men også et kulturhus
Svein Otto Nilsen
1.-kandidat på Pensjonistpartiets stortingsliste i Møre og Romsdal samt fylkestingsrepresentant i Trøndelag
Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.
Det
har forsvunnet over 1.000 skoler siden 1986.
Det
er særlig kommunale barneskoler med færre enn 100 elever som får kroken på
døra, men det er også blitt færre ungdomsskoler i de siste årene.
Selv
om mange små skoler er nedlagt, har fortsatt mange av grunnskoler i Norge færre enn 100 elever. Det
er enda håp å berge en del av de minste skolene i Distrikts-Norge.
Skolebygninga
i Distrikts-Norge er langt mer enn bare et sted for undervisning. Den representerer håp, stabilitet og muligheter for fellesskap, og den bygger
bru mellom generasjoner, ivaretar lokal kultur og støtter et levedyktig og
sterkt lokalsamfunn.
For
mange bygder er skolen den viktigste bygninga i lokalmiljøet.
Det
er svært viktig at offentlig – frivillig – privat samarbeid kunne økt verdien
av byggene. Skolebygg bør ikke bare være til for undervisning, men
også brukes mer
av private aktører, offentlige instanser og frivillige organisasjoner. Skolen
bør være det naturlige navet for offentlige tjenester.
Skolen
bør også være et samlingspunkt for barn, ungdom og eldre også på fritida. Dette er med å knytte elevene til skolen, dempe ulikheter og være den naturlige
integreringsplassen i lokalmiljøet. Det er viktig at man bygger en skole med
bred dekning av ulike behov og tilbud som vil styrke bygget/institusjonen
Mange
skolebygg har utviklet seg til flerbruksarenaer der samarbeid mellom
offentlige, private og frivillige aktører styrker tilbudet til lokalsamfunnet.
Ved
å åpne opp skolebygg til ulike typer bruk kan kommuner sikre at bygget blir
brukt mest mulig effektivt og samtidig redusere kostnader.
Dette
skaper en bærekraftig bruk av skolens infrastruktur, som styrker fellesskapet
og bygger sosiale relasjoner i nærområdet.
I tillegg så blir det svært vanskelig å legge ned skole og selge bygninga slik
det gjøres en rekke steder i landet.
Dagens
skolebygg må dimensjoneres for flerbruk og ta inn de nye funksjoner. Vi trenger visjonære planleggere og politikere som våger å tenke annerledes og
nytt. Dette vil styrke skolen både som institusjon og som en viktig møteplass
for hele nærmiljøet.
Det
er for enkelt å bare foreslå at skoler må legge ned for å spare penger.
Med et flerbruk av barn, ungdom og eldre så vil politikerne få store problemer
med å foreslå at en skole må legges ned for å få en økonomisk gevinst.
Et
bygdesamfunn er avhengig av et samlingspunkt og skolebygninga er og vil være
bygdas samlingspunkt.