Stiller flere spørsmål etter omstridt byggesak:
– Det å oppsøke byggeplasser uanmeldt kan vanskelig oppfattes som et genuint ønske om dialog
STILLER SPØRSMÅL: Per Arne Gjelsvik (V) og Kjell Magnus Krog (H) har sendt flere spørsmål til ordfører Isak V. Busch (Ap) i etterkant av Fjell-Ljoms omtale av byggesaken til ekteparet Kokkvoll/Sorken.
Foto: Iver Waldahl Lillegjære
Oppfølging
av Fjell-Ljoms artikkel 12. september 2024 om byggesaken til Anne Grete Kokkvoll
og Gunnar Sorken.
I tråd med vedtatt tilsynsstrategi, ble det i løpet av ei uke i juni 2024 gjennomført praktisk tilsyn med 42 byggeplasser i Røros kommune. Tiltaket var i forkant gjort kjent for handverkere og entreprenører i et møte primo juni 2024, men ikke for tiltakshavere. Formålet med aksjonen var «å bli bedre kjent med bransjen, og gjennom tilstedeværelse bidra til seriøsitet og kvalitet i byggebransjen».
Planutvalget
fikk 22. august 2024 presentert rapporten fra tilsynsaksjonen.
Her
står følgende innledningsvis:
«Tilsynsaksjonen ble en suksess. Det var svært
verdifullt å treffe både tiltakshavere og representanter for bransjen på deres
arena».
Alle 42 tilsynene genererte en tilsynsrapport som ble sendt til
tiltakshaver og eventuelt ansvarlig søker.
Rapporten avsluttes slik:
«Vi ble
veldig godt mottatt da vi var ute, og bransjen sa at de ønsker at vi kommer
oftere ut på tilsyn».
Det
å oppsøke byggeplasser uanmeldt sist i juni kan vanskelig oppfattes som et
genuint ønske om dialog med tiltakshavere. Det er i rapporten ikke nevnt hvor
mange utbyggere de faktisk møtte og hadde dialog med. Utbyggerne som ikke var
til stede ble hverken før, under eller etter besøket kontaktet per telefon.
Flere av de som bygger var ikke kjent med at kommunen hadde vært på tomta deres
og hatt enkel besiktigelse før de fikk brev i «Digipost». Dette gjaldt
ekteparet Kokkvoll/Sorken som er omtalt i Fjell-Ljom 12. september 2024. De fikk i brevet beskjed
om at byggesaken var stoppet og at det ikke var klagemulighet siden det ikke
var et enkeltvedtak.
Ombudsrollen
Som kommunestyrerepresentanter er vi valgte
ombudsmenn for kommunens innbyggere. Vi mener ekteparet Kokkvoll/Sorken har blitt
dårlig behandlet av Røros kommune. Vi mener Røros kommune skal bistå og veilede
innbyggerne i det kompliserte lovverket rundt byggesaker, når de som bygger
tydelig samarbeider og følger loven etter beste evne.
Private tiltakshavere trenger
mer omfattende informasjon og hjelp enn profesjonelle. Det er naturlig at det
informeres om viktige frister og krav ved innvilgelse av byggesøknad. Kommunen
er da en samarbeidspartner og ikke en motpart(?).
Samtidig mener vi det er viktig at det skal slås ned på byggetiltak
det ikke er søkt om, eller som ikke er i samsvar med innvilget søknad.
I dette
konkrete tilfelle har imidlertid tiltakshaverne gjort alt riktig. De har betalt 42.500 kroner i gebyrer og utført oppstartarbeider med masseutskifting, kjøpt inn
pilarer og bestilt handverkere. De var klar over at tre-årsfristen for
byggestart gikk ut i mars 2024, men mente at utført tomtearbeid var
tilstrekkelig. Det er saksbehandlers skjønn som avgjør hva som er tilstrekkelige
oppstarttiltak. Her er det stor plass for pragmatisme, velvillighet og hyggelig
samarbeid.
Muligheten ble dessverre ikke brukt. Saksbehandler mener at byggestart
ikke er tilstrekkelig dokumentert så lenge det ikke er støpt grunnmur eller
tilsvarende fundamentering, og henviser til forarbeidene til plan- og
bygningsloven, ifølge Fjell-Ljom.
I dette tilfellet skulle ikke det støpes. annekset på 30 kvadratmeter skulle
stå på pilarer. Dersom de fortsatt ønsker å bygge annekset, krever kommunen ny
fullstendig byggesøknad og minst 30.000 kroner i gebyrer. Utfallet av eventuell
søknad er usikkert.
På bakgrunn av denne konkrete saken, ønsker vi
offentlige svar fra ordfører Isak Busch.
Spørsmål:
- Kan
ordføreren forklare hvordan det oppnås «god dialog og forståelse» mellom tiltakshavere
og kommunen når tilsyn skjer uten at tiltakshaver er til stede?
- 42
byggeplasser ble besøkt. I rapporten nevnes det ikke at flere byggeplasser ble
besøkt uten at tiltakshaver var der. Hva er antallet? Hvorfor er ikke dette omtalt
i rapporten?
- Hvorfor er
ikke formalitetene i tilsynsrapporten tilpasset et lovverk som åpner for
klagemulighet? Er ikke det ekstra viktig når tilsynet ikke er varslet?
- Vi er
kjent med at en rekke innbyggere opplever å betale høye byggesaksgebyrer uten at
de opplever å få god hjelp og veiledning som motytelse. Har ikke kommunen et
annet og mer omfattende tilbud til private tiltakshavere? Hvorfor brukes ikke skjønn
i utbyggingssaker til beste for innbyggerne når det er mulig? Vi ber om at ordfører
tar tak i problematikken.
- Synes ordføreren
saksbehandlingen i Kokkvoll/Sorken-saken er god, fornuftig og forsvarlig? Hvis
ikke, hva vil du gjøre med det?