Kan flyplassen reddes?

Røros Lufthavn. Foto: Marit Langseth
Publisert

Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Når regjeringen bestiller en rapport som beslutningsgrunnlag for å kunne legge ned ulønnsomme flyplasser, da er det alvor. Hva kan vi gjøre for å beholde flyplassen på Røros?

.
Per Morten Hoff skriver om Røros lufthavn.

Rapporten som er bestilt av Samferdselsdepartementet slår fast at minst 500 millioner kroner kan spares ved å legge ned flere småflyplasser. Røros er en av dem. Avinor som eier flyplassene, har i lang tid slitt med underskudd. Det vi nå ser er andre etappe av nedleggelser. I 2024 ble Fagernes lufthavn offisielt nedlagt. Det samme med Kjeller, med flere.

Dødslista

Røros flyplass har havnet på den nye dødslista, sammen med Sandane, Sogndal, Stord, og Førde eller Florø. Namsos er i en litt uavklart situasjon. Det er mye vi kan lære av den tapte kampen, da Hallingdølene kjempet for å beholde Fagernes lufthavn. Argumenter om turisme og at flyplassen var viktig for å tiltrekke seg nye arbeidsplasser, prellet av som vann på gåsa. Hallingdølene kom også alt for sent inn i ringen. 

Lobbyjobben for å beholde Røros flyplass må starte nå. Vi må kjempe vår kamp, helt uavhengig av hva de andre flyplassene gjør. Det er verdt å merke seg at de øvrige «rødlistede» flyplassene ligger på det vi kan definere, som det utvidete Vestlandet. De har en lang tradisjon for samarbeid og har historisk vært best på lobbying. Hvem husker ikke legendariske Kjell Opseth fra Førde. Vestlandslobbyen på Stortinget, har allerede varslet et tverrpolitisk møte, for å kjempe for sine flyplasser. 

En slik tradisjon har dessverre ikke trøndelagsbenken hatt. Sør-Trøndelag har kun en representant i Transport- og samferdselskomiteen. Det er Anniken Refseth fra Arbeiderpartiet, som er ny på Stortinget. Det er å håpe at henne og Isak Busch, sammen kan danne en fraksjon. Men nå er det ikke Civita de skal sloss mot, men sin egen regjering. Busch kalte Civitarapporten for en regnearkøvelse. Problemet nå er at Samferdselsdepartementet har startet en mye skarpere øvelse. Nå må de bygge allianser, en skikkelig svenneprøve for vår nye Stortingsmann. Det er flott å få gjennomført en ringvirkningsanalyse, men vi må ha mer krutt enn det.

Tenk nytt?

Skal flyplassen overleve må det tenkes nytt. Kommunen må selv på partner- og mulighetsjakt. DAT får i år rundt 35 millioner kroner i statsstøtte for å fly på Røros. I 2023 ble hver passasjer subsidiert med 1882 kroner. De brutale fakta er at for få flyr til og fra Røros.

Da Braathens fløy på Røros med Fokker og Boeing 737 var belegget høyere, og fly til Røros appellerte til kurs og konferansemarkedet. Med dagens setebegrensning har det markedet forsvunnet. Kan vi gjenskape det Braathens gjorde? Hva kan Norwegian bidra med om de får 35 millioner kroner i støtte? De har flere fly som kan settes inn når det er høysesong. Dermed kan de øke belegget betydelig. Kan vi få chartertrafikk i vintersesongen fra Stockholm og Gøteborg med skigjester til Hamra? 

Danske skiturister drar i hopetall til Beitostølen og Trysil. Hvorfor ikke til Fünesdalen? Det har vært snakket om chartertrafikk i en årrekke, uten at noe har skjedd. Charter vil øke inntektene til Avinor i betydelig grad. Bør flyplassen omdøpes til Røros og Fünes Airport? Har destinasjonsselskapet vært for opptatt med å utvide horisonten mot Østerdalen, framfor der hvor pengene er?

Logistikk

Sveriges medlemskap i Nato er et svært viktig argument. Beredskap er på alles lepper. I en krisesituasjon må tropper og materiell raskt inn i Sverige. Det jobbes med en konkret logistikkplan. Stjørdal er utpekt som hovedhavn for tungt materiell, som kommer sjøveien, men Røros er flyplassen som ligger nærmest grensa. Nå må det jobbes mot de riktige kanalene i Norge, i Sverige og i Nato. 

Beredskap skiller oss i forhold til de andre rødlistede flyplassene. Midt-Norge har fått en viktig strategisk betydning, med Sveriges inntreden i Nato. Men det haster. Muligheter for forhåndslagring av Natomateriell på Røros, vil kunne skape arbeidsplasser og styrke Røros flyplass i betydelig grad. Men vi må nå ut med budskapet til dem som bevilger og beslutter. Sal hesten!

Powered by Labrador CMS