Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.
Når regjeringen bestiller en rapport som beslutningsgrunnlag
for å kunne legge ned ulønnsomme flyplasser, da er det alvor. Hva kan vi gjøre for å beholde
flyplassen på Røros?
Per Morten Hoff skriver om Røros lufthavn.Trond Haugan
Rapporten som er bestilt av Samferdselsdepartementet slår
fast at minst 500 millioner kroner kan spares ved å legge ned flere
småflyplasser. Røros er en av dem. Avinor som eier flyplassene, har i lang tid slitt
med underskudd. Det vi nå ser er andre etappe av nedleggelser. I 2024 ble Fagernes
lufthavn offisielt nedlagt. Det samme med Kjeller, med flere.
Dødslista
Røros flyplass har havnet på den nye dødslista, sammen med
Sandane, Sogndal, Stord, og Førde eller Florø. Namsos er i en litt uavklart situasjon. Det er
mye vi kan lære av den tapte kampen, da Hallingdølene kjempet for å beholde
Fagernes lufthavn. Argumenter om turisme og at flyplassen var viktig for å
tiltrekke seg nye arbeidsplasser, prellet av som vann på gåsa. Hallingdølene
kom også alt for sent inn i ringen.
Lobbyjobben for å beholde Røros flyplass må
starte nå. Vi må kjempe vår kamp, helt uavhengig av hva de andre flyplassene
gjør. Det er verdt å merke seg at de øvrige «rødlistede» flyplassene ligger på
det vi kan definere, som det utvidete Vestlandet. De har en lang tradisjon for
samarbeid og har historisk vært best på lobbying. Hvem husker ikke legendariske
Kjell Opseth fra Førde. Vestlandslobbyen på Stortinget, har allerede varslet et
tverrpolitisk møte, for å kjempe for sine flyplasser.
En slik tradisjon har
dessverre ikke trøndelagsbenken hatt. Sør-Trøndelag har kun en representant i
Transport- og samferdselskomiteen. Det er Anniken Refseth fra Arbeiderpartiet,
som er ny på Stortinget. Det er å håpe at henne og Isak Busch, sammen kan danne
en fraksjon. Men nå er det ikke Civita de skal sloss mot, men sin egen
regjering. Busch kalte Civitarapporten for en regnearkøvelse. Problemet nå er
at Samferdselsdepartementet har startet en mye skarpere øvelse. Nå må de bygge
allianser, en skikkelig svenneprøve for vår nye Stortingsmann. Det er flott å få gjennomført en
ringvirkningsanalyse, men vi må ha mer krutt enn det.
Annonse
Tenk nytt?
Skal flyplassen overleve må det tenkes nytt. Kommunen må
selv på partner- og mulighetsjakt. DAT får i år rundt 35 millioner kroner i
statsstøtte for å fly på Røros. I 2023 ble hver passasjer subsidiert med 1882
kroner. De brutale fakta er at for få flyr til og fra Røros.
Da Braathens fløy på Røros med Fokker og Boeing 737 var
belegget høyere, og fly til Røros appellerte til kurs og konferansemarkedet.
Med dagens setebegrensning har det markedet forsvunnet. Kan vi gjenskape det
Braathens gjorde? Hva kan Norwegian bidra med om de får 35 millioner kroner i støtte?
De har flere fly som kan settes inn når det er høysesong. Dermed kan de øke
belegget betydelig. Kan vi få chartertrafikk i vintersesongen fra Stockholm og
Gøteborg med skigjester til Hamra?
Danske skiturister drar i hopetall til
Beitostølen og Trysil. Hvorfor ikke til Fünesdalen? Det har vært snakket om chartertrafikk
i en årrekke, uten at noe har skjedd. Charter vil øke inntektene til Avinor i
betydelig grad. Bør flyplassen omdøpes til Røros og Fünes Airport? Har destinasjonsselskapet vært for opptatt med
å utvide horisonten mot Østerdalen, framfor der hvor pengene er?
Logistikk
Sveriges medlemskap i Nato er et svært viktig argument.
Beredskap er på alles lepper. I en krisesituasjon må tropper og materiell raskt
inn i Sverige. Det jobbes med en konkret logistikkplan. Stjørdal er utpekt som
hovedhavn for tungt materiell, som kommer sjøveien, men Røros er flyplassen som
ligger nærmest grensa. Nå må det jobbes mot de riktige kanalene i Norge, i
Sverige og i Nato.
Beredskap skiller oss i forhold til de andre rødlistede
flyplassene. Midt-Norge har fått en viktig strategisk betydning, med Sveriges
inntreden i Nato. Men det haster. Muligheter for forhåndslagring av Natomateriell
på Røros, vil kunne skape arbeidsplasser og styrke Røros flyplass i betydelig
grad. Men vi må nå ut med budskapet til dem som bevilger og beslutter. Sal
hesten!