Fjell-Ljom bruker KI til å oppsummere saksdokumentene. En journalist går deretter gjennom og kvalitetssikrer.
Grunngitt spørsmål – strømberedskap etter Amy
I en interpellasjon til kommunestyret tar Ole Jørgen Kjellmark (H) opp lærdommene etter uværet Amy, som førte til omfattende strømbrudd og bortfall av kommunikasjon og infrastruktur i Røros-området. Han etterlyser en evaluering av hendelsen og mener kommunen må iverksette tiltak for å redusere konsekvensene ved framtidige strømbrudd. Kjellmark foreslår at kommunen først kartlegger hvor det er kritisk behov for strømreserver, samt hvilke aggregater som allerede finnes lokalt. Deretter bør det legges til rette for enkel og sikker tilkobling av eksterne aggregater uten behov for elektriker i krisesituasjoner. Han peker på at dette kan gjøres til lav kostnad, men vil gi stor beredskapsverdi. Erfaringer viser at store utfall er uunngåelige, og Kjellmark mener Røros må forberede seg bedre, blant annet ved å anskaffe flere dieselaggregater for å sikre samfunnsfunksjoner ved framtidige strømbrudd. Han ber ordføreren redegjøre for planlagte tiltak og framdrift.
Grunngitt spørsmål – trafikksikkerhet og dyrevelferd
I en interpellasjon om trafikksikkerhet og dyrevelferd tar Per Arne Gjelsvik (V) opp de gjentatte problemene med reinsdyr på fylkesveg 30 i Rugldalen, der det også denne høsten har vært flere påkjørsler med skadde og drepte dyr. Selv om vegen er snøfri, utgjør dyrene en stor trafikkrisiko – og faren øker når vegene blir glatte. Skilting og varsellamper har vist seg utilstrekkelig. Bane NOR har satt opp gjerder langs jernbanen, men disse hindrer bare rein på toglinja, og effekten forsvinner dersom grinder står åpne. Interpellanten mener at et reingjerde på østsida av fylkesveg 30 mellom Nesvollen og Harborg kan være et enkelt, rimelig og effektivt tiltak som raskt kan iverksettes. Tidligere forsøk på avtaler har strandet, men det understrekes at grunneiere, reindrifta, Statsforvalteren, Trøndelag fylkeskommune og kommunene Røros og Holtålen må samarbeide. Gjelsvik ber ordføreren ta initiativ til en felles løsning for å bedre trafikksikkerheten og ivareta dyrevelferden.
Referatsaker
Kommunedirektøren legger fram referatsaker til orientering for kommunestyret. Sakene består av protokoller fra årsmøter og generalforsamlinger i selskaper der Røros kommune har eierskap, blant annet Helseplattformen AS, Rørosregionen Næringshage AS, Ren Røros AS og Museene i Sør-Trøndelag AS. Dokumentene gjelder møter avholdt våren 2025.
Endring av skolestruktur 2025
Kommunedirektøren sitt forslag til vedtak:
1. Glåmos skole legges ned fra 1. januar 2026.
2. Kommunedirektøren bes sørge for gode og involverende prosesser for å sikre et godt
skole- og arbeidsmiljø.
3. Kommunedirektøren bes sørge for et fortsatt godt samarbeid med AtB for å sikre et godt skysstilbud til alle elever.
Røros kommune står foran en omfattende endring i skolestrukturen som følge av fallende elevtall ved Glåmos skole. Kommunedirektøren anbefaler at skolen legges ned fra 1. januar 2026, et forslag som formannskapet har sluttet seg til. Bakgrunnen, ifølge kommunedirektøren er at elevtallet fra høsten 2025 synker til bare ti elever fordelt på tre trinn, noe som gjør det faglig, sosialt og økonomisk krevende å drive videre.
Kommunedirektøren viser til at små elevgrupper gir begrenset lærings- og arbeidsmiljø, og at kommunen vanskelig kan oppfylle kravene i ny opplæringslov om lærernorm og kompetanse. Skolen mangler faglig bredde, profesjonsfellesskap og sosiale variasjonsmuligheter for elevene.
Samtidig er bygget slitt, med oppgraderingsbehov på fire til fem millioner kroner. Driftskostnadene er høye sammenliknet med antall elever, og ressursene brukes uforholdsmessig skjevt i skolesektoren.
Høringa, som mottok 43 innspill, viser sterk lokal motstand og bekymring for bygdas framtid. Flere foreslo å videreføre Glåmos skole som 1. – 4.-trinnskole, men kommunedirektøren vurderer dette som pedagogisk og organisatorisk uforsvarlig. En slik løsning ville innebære høye krav til fagkompetanse, krevende undervisningssituasjoner og stor sårbarhet ved fravær.
Kommunen sier de skal sikre gode prosesser for elever, foresatte og ansatte, og samarbeide med AtB for å tilrettelegge trygg og effektiv skoleskyss til Røros skole.
Kommunedirektøren understreker at vurderinga er gjort med hensyn til barnets beste, og at elevene vil få et bedre faglig og sosialt tilbud i et større læringsmiljø.
Saken handler også om å sikre bærekraft i kommunens skolesystem og å oppfylle lovpålagte krav innenfor stramme økonomiske rammer. Nedleggelsen av Glåmos skole skal bidra til bedre ressursutnyttelse, mer robuste fagmiljøer og et sterkere helhetlig skoletilbud for alle elever i Røros kommune.
Vertskommunesamarbeid psykisk helsetjeneste barn og unge
Kommunedirektøren sitt forslag til vedtak:
1. Røros kommune og Holtålen kommune oppretter en interkommunal psykisk helsetjeneste for barn og unge fra 1.1.26.
2. Tjenesten organiseres som en vertskommunemodell med Røros kommune som vertskommune, og vedlagt «Samarbeidsavtale Røros – Holtålen. Psykisk helsetjeneste barn og unge» formaliserer det videre samarbeidet mellom kommunene.
3. Tiltaket innarbeides i handlings- og økonomiplan 2026–2029 som skissert i saksframlegget.
Røros og Holtålen kommuner planlegger å etablere en interkommunal psykisk helsetjeneste for barn og unge, med Røros som vertskommune. Tiltaket følger Helsedirektoratets nye nasjonale veileder fra 2023, som krever bedre tverrfaglig samarbeid og lavterskeltilbud uten henvisning. Et felles forprosjekt i 2024–2025 har avdekket behov for økt psykologkompetanse, bedre samhandling mellom tjenester og mer støtte til foreldre. Tjenesten skal tilby kartlegging, oppfølging og behandling ved lettere til moderate psykiske plager, samt gi veiledning til andre tjenester og foresatte. Os kommune trekker seg ut av samarbeidet, men Røros og Holtålen går videre. Statsforvalteren har tildelt 2 millioner kroner i oppstartsmidler, med gradvis nedtrapping over fire år. Prosjektet planlegger to hele stillinger og finansieres etter en modell der Røros dekker 64 % og Holtålen 36 %. Målet er å bygge en robust, tverrfaglig tjeneste som kompletterer helsestasjon, skolehelsetjeneste og fastlegeordning.
Detaljregulering for Strømmehagaen – Sluttbehandling
Kommunedirektøren sitt forslag til vedtak:
1. Røros kommune vedtar forslag til Detaljregulering for Strømmehagaen med PlanID 20200014 (jf. Plan og bygningsloven § 12-12), med tilhørende plandokumenter:
– Planbestemmelser, datert 24.09.25
2. De deler av reguleringsplanene Skoleområde (PlanID 19560001) og Sentrum (PlanID 19820002) som blir berørt av ny detaljregulering for Strømmehagaen (PlanID 20200014), inkludert alle senere planendringer, delplaner og tilhørende bestemmelser, oppheves.
Røros kommune har utarbeidet et forslag til ny detaljregulering for Strømmehagaen, som nå legges fram for endelig behandling. Planen er del av prosjektet med å fornye 30 eldre boligplaner i Røros tettsted og skal gi tydeligere rammer for bruk og utvikling av eksisterende bebyggelse. Området, vest for sentrum, består hovedsakelig av eneboliger og tomannsboliger. Den nye planen åpner for moderat fortetting og fastsetter bestemmelser for estetikk, høyder og tomtestørrelser for å bevare bokvalitet. Etter høring ble det gjort justeringer, blant annet ny byggegrense mot jernbanen etter innspill fra Bane NOR, samt en ny bestemmelse om belysning ved innganger og gangarealer for å bedre tryggheten. Bestemmelsen om takform er også forenklet. Planforslaget medfører ingen store fysiske endringer, men sikrer bedre oversikt, trafikksikkerhet og universell utforming. Kommunedirektøren anbefaler å vedta planen og oppheve den tidligere reguleringsplanen for området.
Møteplan 2026
Kommunestyret i Røros skal vedta møteplanen for 2026 for formannskap, utvalg for plansaker, administrasjonsutvalg og kommunestyret. Planen er utarbeidet av kommunedirektøren i samråd med ordfører og varaordfører. Møtene legges i hovedsak til torsdager i Christianus Sextus på Storstuggu, med formannskapet som møtes kl. 09.00 og kommunestyret kl. 18.00. Enkelte møter vil foregå på dagtid eller ute i virksomheter for å styrke dialogen med lokalt næringsliv og tjenester. Det planlegges også felles formannskapsmøte med Os og Holtålen kommuner om interkommunalt samarbeid. Etter sommeren er oppstarten lagt noe senere enn tidligere for å sikre bedre ferieavvikling og tid til saksforberedelser. Handlings- og økonomiplan (HØP) behandles i november og desember. Den nye møteplanen innebærer et noe lavere antall møter enn i 2025, noe som gir omtrent samme kostnadsnivå knyttet til møtegodtgjørelser og tapt arbeidsfortjeneste. Kommunedirektørens forslag ble enstemmig vedtatt av formannskapet.
Tertialrapport 2 tertial 2025
Kommunedirektøren sitt forslag til vedtak:
1. Kommunestyret tar tertialrapporten til etterretning og støtter kommunedirektørens skisserte innsparingstiltak som beskrives i den framlagte rapporten
2. Følgende budsjettendringer vedtas:
a. Rammeområde Kultur tilføres 450.000,-. Dette finansieres ved at rammeområdene Oppvekst, Helse og omsorg, Tekniske områder og Stab/støtte samlet reduseres på denne måten:
i. Stab og støtte reduseres med 45.000,-.
II. Oppvekst reduseres med 135.000,-.
III. Helse og omsorg reduseres med 135.000,-.
IV. Tekniske områder reduseres med 135.000,-.
b. Rammeområde Stab og støtte tilføres 279.000,- for finansiering av redusert foreldrebetaling i private barnehager. Dette finansieres ved at budsjett for rammetilskudd økes tilsvarende.
c. Rammeområde Oppvekst tilføres 698.000,- for finansiering av redusert foreldrebetaling i kommunale barnehager. Dette finansieres ved at budsjett for rammetilskudd økes tilsvarende.
d. Rammeområde Helse og omsorg tilføres 291.000 for styrking av fastlegeordninga. Dette finansieres ved at budsjett for rammetilskudd økes tilsvarende.
Tertialrapporten for 2. tertial 2025 viser at Røros kommune fortsatt har økonomiske utfordringer, men at tiltak gir bedre resultater enn i 2024. Prognosen viser et merforbruk på ca. 6,9 millioner kroner i driften, særlig innen helse, omsorg og oppvekst, men dette balanseres av ekstraordinært utbytte fra Ren Røros. Kommunedirektøren foreslår flere budsjettjusteringer: Kultur tilføres 450 000 kroner, finansiert gjennom reduksjoner i andre rammeområder. Oppvekst og stab/støtte får midler til å dekke redusert foreldrebetaling i barnehager, mens helse og omsorg styrkes med 291 000 kroner til fastlegeordninga. Rapporten innfører også ny praksis med statusrapportering på alle politiske vedtak. Kommunedirektøren varsler at kommunen må redusere driftsnivået med rundt 10 % de neste årene for å oppnå økonomisk balanse. Innsparinger, energieffektivisering og økt gjenbruk trekkes fram som viktige tiltak for både økonomi og miljø. Rapporten ble enstemmig vedtatt av formannskapet.
Søknad om fritak fra verv – Jakob Hjellnes Tidemann
Jakob Hjellnes Tidemann (Ap) søker om endelig fritak fra sine verv i kommunestyret og utvalg for oppvekst etter å ha flyttet fra kommunen, og er dermed ikke lenger valgbar jf. kommuneloven §7-9. Kommunedirektøren anbefaler å innvilge fritaket. Første vara, Ingvild F. Sæther, rykker opp som fast representant.
Søknad om fritak fra verv – Isak Veierud Busch
Ordfører Isak Veierud Busch har søkt om fritak fra sine verv som ordfører, formannskapsmedlem og fra øvrige verv tilknyttet ordførervervet i Røros kommune. Søknaden gjelder ikke fritak som kommunestyrerepresentant. Bakgrunnen er at Busch er valgt inn som stortingsrepresentant for perioden 2025–2029, og dermed ikke kan ivareta ordføreroppgavene parallelt. Kommuneloven § 7–9 gir adgang til fritak når et verv medfører vesentlig ulempe, og kommunedirektøren vurderer at vilkårene er oppfylt. Dersom kommunestyret innvilger søknaden, må det velges ny ordfører og nytt medlem til formannskapet, samt erstattere i de øvrige politiske utvalgene Busch har ledet – som administrasjonsutvalget, valgstyret og valgutvalget. Kommunedirektøren varsler at egne saker om disse valgene vil bli fremmet i kommunestyrets møte i november. Saken anses som politisk og fremmes derfor uten administrativ innstilling, slik at kommunestyret selv fatter endelig beslutning om fritaket.
Valg av nytt medlem til formannskapet
Saken gjelder valg av nytt medlem til formannskapet dersom Isak Veierud Buschs fritak fra politiske verv innvilges. Kun faste medlemmer av kommunestyret kan velges, ikke varamedlemmer. Kommuneloven krever minst 40 % kjønnsrepresentasjon blant faste medlemmer og varalister. Saken legges fram uten administrativ innstilling.
Valg av ordfører for resten av valgperioden
Saken gjelder valg av ny ordfører i Røros kommune etter at Isak Veierud Busch har søkt fritak fra vervet. Kommunestyret skal velge ny ordfører blant de faste formannskapsmedlemmene. Valget gjennomføres som flertallsvalg, og ved stemmelikhet avgjøres resultatet ved loddtrekning.