Ny butikksjef og selvbetjening ved Coop Prix Haltdalen

NY BUTIKKSJEF: Inger Merete Anholt tar over som butikksjef etter Kristin Bendos. Driftssjef i Coop Oppdal, Tore Bjørnebo, forteller at hun var den beste kandidaten blant alle som søkte stillingen.

Inger Merete Anholt er ansatt som ny butikksjef ved Coop Prix Haltdalen og starter i jobben 1. juni. Allerede 27. juni endrer hun åpningstidene og tilbyr selvbetjening til alle kunder.

Publisert

– Når Kristin [Bendos, nåværende butikksjef ved Coop Prix Haltdalen, red. anm.] slutter her og begynner på Mega'n på Røros, tenkte vi at nå kan vi slå to fluer i én smekk. Det koster noen kroner å lage en selvbetjent butikk, og for at det skal bli lønnsomt, er det greit å spare noen timer. Det får vi til nå, uten at vi må si opp noen, sier driftssjef Tore Bjørnebo i Coop Oppdal.

Delvis høye skuldre

Ansettelsen av Anholt skjer omtrent samtidig som tidligere butikksjef Kristin Bendos gir seg. På grunn av selvbetjeningsløsningen som innføres mot slutten av juni, blir ikke hennes arbeidstimer erstattet.

– Kristin går ut dørene, men det kommer ingen nye inn for henne. Vi øker på noen få timer, men stillingen forsvinner ikke helt, sier Bjørnebo.

Anholt har lang fartstid i butikken, men måtte gå gjennom de vanlige prosedyrene for å få jobben.

– Jeg begynte som ekstrahjelp i 2009 og har gradvis fått mer ansvar og oppgaver siden den gang. Jeg søkte da stillingen ble utlyst, og det var Kristin som masa på meg. Nå gleder jeg meg, selv om det blir noen utfordringer, sier hun.

– Du står foran en stor endring i butikken, gjør slike endringer jobben mer interessant?

– Ja, det gjør de, selv om jeg kjenner at skuldrene blir litt sånn, sier Anholt og heiser opp skuldrene.

Utvider med selvbetjening

Den største endringa for kundene blir sannsynligvis når butikken 27. juni går over til delvis selvbetjent drift. Åpningstida er da fra klokka 06 til 24 alle dager unntatt søndag. 

– I disse tidsrommene blir det mulig å handle når det ikke er ansatte til stede, sier Anholt. 

Løsningen bygger på digitale adgangssystemer, og det vil bli installert kameraer i butikken.

– Fram til høsten bruker vi CoopKey og en løsning der kundene skanner en QR-kode for å slippe dem inn utenom vanlig åpningstid. Senere kan du bruke vanlig bankkort og kode for å låse deg inn. Folk er godt vant til å slå inn varene sine selv, og det blir som å handle som vanlig, bare uten ansatte i butikken, forklarer Bjørnebo

Kaféen et samlingspunkt

Det blir fortsatt bemanning fra kl. 08 til 20 på hverdager og fra kl. 09 til 18 på lørdager. 

– Vi har noen faste som bruker kaféen hver morgen, og butikken er et viktig samlingspunkt, sier Anholt.

For å gjøre butikken klar til selvbetjent drift, pågår det nå arbeid med tekniske installasjoner og sikkerhetstiltak. 

– Vi må sikre rømningsveier og postpunktet, og det skal monteres kameraer. Planen er at alt skal være klart i uke 26, sier Bjørneboe.

Powered by Labrador CMS