Felles landbrukskontor del 2:
Politisk analyse av «Den umulige kommunen»
Olav Halvor Megård, leder av Pensjonistpartiet i Holtålen
Foto: Trond Haugan
Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.
Det er nødvendig å ta utgangspunkt i valgresultatet 2023 for
å ikke komme helt skjevt ut i en analyse. Arve Hitterdal gjorde et brakvalg –
jeg skriver Arve fordi jeg med stor grad av sikkerhet kan slå fast at det ikke
var bygdelista Framtida som vant valget.
Ap fikk et valgresultat langt under det de hadde forventet
selv. Jeg registrerte selv skuffelsen etter opptellinga hos mine gamle
partifeller. Årsaken var nok at Arve Hitterdal hadde svingt seg opp til en
blanding av Rockstar og Svigermors drøm. Det var i hvert fall ikke de respektive
listers partiprogram som gjorde utslaget.
Sp gjorde et katastrofevalg med bare to representanter – den
siste med bare en stemmes overvekt mot Pp sin kandidat. Jeg vet ikke om Sp selv
har evaluert årsakene til det dårlige valget men jeg kan langt på veg «slå fast
ut fra pålitelige kilder» at Sp hadde lagt bak seg en opprivende
nominasjonsstrid med store personstridigheter der ordførerkandidater ble
vraket med spissfindige begrunnelser. Akkurat det samme skjedde i 2019 – og det
kan skje på nytt i 2027 – det er nå min spådom.
Pp kom ikke inn med minst mulig margin – én stemme.
Hovedårsaken var at det var tverrpolitisk enighet om å redusere antall
representanter i kommunestyret fra 15 til 11 – samt at valgstyret vedtok
redusert åpningstid i stemmelokalene. Dette vet vi i Pp ut fra en evaluering
foretatt etter valget. Ordninga med 11 representanter skal evalueres i løpet
av denne valgperioden. Allerede nå er det noen som ønsker å gå opp til 13 mens
andre vil tilbake til det opprinnelige antallet på 15. Pp vil avvente evalueringa
før vi tar stilling til hva som er det mest hensiktsmessige antall for en
effektiv politisk styring av kommunen.
Veien videre – hva skjer i de enkelte partigrupperinger?
Ap har fått et skudd for baugen ved at Jan Arild Sivertsgård
og Elisabeth Hansvold har fått fritak for sine verv ut valgperioden. Disse to var de mest markante politikerne i Ap og ikke minst i sin beste alder for å
drive politiske saker framover. Erstatterne er to pensjonister med påfyll av
tenåringer lenger ned på lista. Ikke for det – vi i Pp vet at pensjonister har
betydelig restfunksjonsevne så vi vil ønske Dag Knudsen og Torild Løvdal lykke
til med å utnytte sitt politiske potensial. Pp vil takke Jan Arild Sivertsgård
spesielt for god politisk ledelse med å lose vanskelige saker fram til
framtidsrettede løsninger for kommunens befolkning.
Framtida eller Sp-light. Kjært barn har mange navn. Jeg
registrerer at Arve er i ferd med å bygge geitefjøs – ellers blir han vel med
videre i politikken som frilanser uten å ha en partiorganisasjon i ryggen. Det
er ikke bra for kommunens ve og vel i krevende omstillingstider.
Bygdevekstpiloten går også en usikker framtid i møte så det er flere
spørsmålstegn som må finne sin avklaring før han på nytt blir å finne som topp
for bygdelista. Det som er mest spennende med Framtida er om de klarer å fornye
lista med flere politisk tenkende. Zelenskyj var komiker før han ble president
så om noen lenger nede på lista tar steget opp gjenstår å se.
Sp sine to representanter i kommunestyret ser ut til å være
uenige om det meste. Dette blir delvis kamuflert gjennom samarbeidsavtalen med
Ap. Med mine beste briller på så ser jeg tre fraksjoner i det stolte
bondepartiet. Den ene fraksjonen kjennetegnes med kronisk mistenksomhet mot
alle former for kommunalt virksomhet, inkludert saksbehandling og
kommunalt ansatte. Fraksjon 2 er de velkjente «Hestehandlerne» som ofte er i
konflikt med fraksjon 1. Så er det fraksjon 3 som spiller en belærende rolle i
forhold til de lokale med stadige innspill om hvordan ting og tang burde
gjøres. Jeg kan ikke gjøre annet enn å ønske Sp lykke til med å finne seg sjøl.
Populisme og skremselspropaganda går ikke engang til – men det har de sikkert
skjønt sjøl.
Hva med koalisjonen Ap/Sp? Her er det flere sannsynlige
alternativer i tida som kommer. Den mest sannsynlige er etter min mening at
Liv Grete Heksem bryter med Sp og står perioden ut som uavhengig representant
– eller at Sp går ut av samarbeidsavtalen med Ap.
Så er det forholdet mellom politikerne og administrasjonen.
For enkelte som driver politikk så er det å finne feil i saksbehandlinga selve meninga med livet. Saksbehandling
er å legge fram fakta i saker. Noen saker har flere faktum som da blir det
spillerommet vi som politikere har til å ta beslutninger innenfor.
Saksbehandling er å opplyse og belyse alternativer. Prinsippet om fullført
saksbehandling gjør at kommunedirektøren ofte blir feil skyteskive selv om han/hun
formelt ikke kan unndra seg det øverste administrative ansvaret stillinga
medfører.
Ordfører kan undervegs i saksbehandlinga ha en viktig rolle
som «politisk hvisker» ovenfor kommunedirektøren. Det er ikke noe galt i dette
så lenge ordfører har gjort politiske sonderinger som gjør at han er sikker på
hva et folkevalgt flertall ønsker. I saken om felles landbrukskontor er det
svært lite sannsynlig at avgått ordfører ville gå imot en interkommunal
løsning fullt ut. Det tror jeg heller ikke kommunedirektøren kunne gjøre basert
på faglige vurderinger. Jeg tror at uenigheten i det samlede politiske miljø
har vært så stor at ordfører falt for fristelsen på å forsøke og bygge bruer
mellom de stridende parter i sitt aller siste kommunestyremøte. Resultatet ble
katastrofalt og etterlater seg en svart flekk på et ellers godt renommé.
I denne saken diskuteres det også om saksbehandlinga har
vært et politisk bestillingsverk. Hvis det er tilfelle så er utgangspunktet at
det er utøvd et elendig politisk skjønn. Kommunedirektøren har her blitt brukt som guide for å hjelpe
politikerne ut av en kinkig situasjon de selv har satt seg i. Avslutningsvis vil jeg si at
kommunedirektøren fortsatt har min fulle tillit da ingen saker etter hennes
tiltredelse har blitt framlagt for de folkevalgte uten nettopp en juridisk
tilnærming. Mitt råd for fortsettelsen blir derfor å si nei til rollen som
forsvarsadvokat for en tapt politikk.