Tamrein på lastebil – et lite stykke norsk reindrift anno 2025
Ill.foto
Statsforvalteren
Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.
Den siste
uka har dyretransport gått i skytteltrafikk fra Hyddmoen og Haugavollen i
Brekken. 700 reinsdyr er fraktet bort fra beiteområdene og tilbake til sommerbeite.
Noen dyr skal tilbake til Selbu, andre nord for Aursunden/Haugavollen, noen til
Elgå og noen helt tilbake til Sverige. Dette er svært kostnadskrevende, men ett
av mange tiltak for å hindre at reinsdyrene havner på innmark eller utenfor
distriktsgrensa, for eksempel i Tufsingdalen.
Beitetidene i Femund reinbeitedistrikt er fastsatt ved lov
og forskrift. I området øst for
Feragen og vassdraget til Fæmund er beitetida 1 sep. – 30. april. Vest for
dette er beitetida 15. november–30. april. Det er altså «lov» å ha reinen sør
for Vauldalsgjerdet mellom Brekken og svenskegrensa fra 1. september, men det
øker også risikoen for at reinen fortsetter videre ned til blant annet Tufsingdalen
og inn på innmarka der.
Grensene for
mange av reinbeitedistriktene følger i liten grad reinens naturlige
beitemønstre. Når vinteren begynner å melde sin ankomst, setter reinflokkene
kursen bort fra sommerbeitene og mot vinterbeiteområdene. Hvis dette skjer for
tidlig – typisk i oktober før det har kommet særlig med snø, går de gjerne «på
ville veier» – det vil si utenfor reinbeitedistrikt og på dyrka mark som ikke er
inngjerdet. Dette kan gi grobunn for konflikt mellom bønder og reineiere. Når
rein krysser grenser som ikke er naturlige grenser i terrenget, ender det ofte
i uavklarte situasjoner og ekstraarbeid som krever mange ressurser.
Reindriftsnæringa setter i verk en rekke forebyggende
tiltak for å hindre at reinen havner på ville veier.
Det er satt opp mange kilometer med gjerde på de
mest utsatte stedene der rein ønsker å krysse.
Reindrift
- I Norge er nærmere 3 300 personer tilknyttet den samiske reindriften, med rundt 215 000 dyr.
- Det samiske reinbeiteområdet strekker seg fra Engerdal i Innlandet i sør til det nordligste av Norge. Det sørsamiske området er sør for Saltfjellet i Nordland
- Ca. 1/3 av det totale slaktevolumet av rein i Norge, som er på ca. 1.700 tonn, produseres sør for Nordlands-grensa. Da er ikke-samisk reindrift i områdene rundt Jotunheimen inkludert.
- Flytting mellom årstidsbeiter – fra sommer- til vinterbeite og omvendt – er en helt sentral del av driftsformen i de fleste reinbeitedistriktene.
Et reindriftsår regnes fra 1. april til 31. mars, og ved reindriftsårets slutt skal det være maksimalt 9000 dyr til sammen i de to siktene Gåebrien og Saanti.
Statsforvalteren i Trøndelag er reindriftsmyndighet for all reindrift i Norge sør for nordlandsgrensa.
Lange sperregjerder må ha åpninger, slik at man
kommer seg til boliger, hytter, dyrka mark, skog og friluftsområder. Der det er
mulig, må disse åpningene ha grinder eller bommer som hindrer reinen å passere.
Ofte blir disse dessverre stående åpne, og reinen smetter gjennom. Der det ikke
er mulig å stenge med grind eller bom, monteres lydinstallasjoner, med lyder
av bjørn eller hunder som får rein til å ta en annen veg. Der heller ikke dette
er mulig, må reineierne ha turnus for å holde vakt.
Det kjøres trailerlaster med hundrevis av rein
tilbake til sommerbeite for å hindre for tidlig tilgang til vinterbeite.
Slakting starter mens reinen fortsatt er på
sommerbeite, for å hindre at en for stor flokk havner på vinterbeite. Dette for
å hindre overbelastning av vinterbeitene, og for å redusere mengden rein på
innmark.
ATV, terrengsykler, snøskuter, gjeterhunder og
droner brukes for å styre flokkene dit man vil ha dem. Når det blir snø og
skuterføre, blir denne jobben mye enklere enn på barmark.
Når reinen først havner der den ikke skal være, bruker
reindrifta veldig mye tid på blant annet å jage den bort fra dyrka mark som
ikke har sperregjerder for rein, det vil si gjerder som er litt høyere enn vanlige
sperregjerder. Dessverre har denne jaginga gjerne svært kortvarig effekt. Ofte
tar det kort tid før reinen er tilbake på uinngjerdet innmark.
Staten bidrar med midler til konfliktdempende tiltak, som
f.eks. inngjerding av dyrka mark. Dette er midler som kommer fra både
reindriftsavtalen og jordbruksavtalen, og forutsetter enighet mellom begge
parter. Inntil 90 % av gjerdekostnadene dekkes. Mange steder lar det seg ikke gjøre å
holde reinen unna innmark ved hjelp av gjeting. På disse stedene vil et
innmarksgjerde i praksis være den eneste effektive løsninga. Dette vil også
redusere behovet for barmarkskjøring i forbindelse med gjetinga. Omfattende
kjøring fører gjerne til terrengskader. Statsforvalteren er derfor av
den oppfatning at i enkelte områder bør mer av dyrkamarka gjerdes inn for å
hindre potensiell skade på innmark.
Gode snøforhold er avgjørende for å holde kontrollen på
reinen når den er på vinterbeite. Mindre snø og mye mildvær har skapt store
utfordringer de siste årene. Økt
hytteutbygging og andre inngrep bidrar også til vanskeligere driftsforhold for
reindriftsnæringa. Det blir vanskeligere for reinen å finne beitero, og den
setter raskere kursen mot vinterbeitene. Antall lastebiler med rein som kjøres
nordover til sommerbeitene igjen har derfor økt i takt med hytteutbygginga.
Dette gjelder spesielt for Saanti sijte.
Bøtelegg! – hevder noen. Ja, pålegg om utdriving og
eventuell tvangsmulkt er en mulighet Statsforvalteren har, og også bruker. Slike
virkemidler er mest aktuelle der det synes å mangle tilstrekkelig vilje til å holde
reinen unna ulovlige beiteområder. Pålegg har imidlertid liten effekt der det
ikke er manglende vilje, men heller manglende muligheter til å holde reinen der
den skal være. I slike tilfeller vil ikke pålegg og tvangsmulkt føre til færre
rein på områder uten beiterett. Det er da bedre å sette i verk forebyggende
tiltak som kan bidra til å hindre at problemet oppstår, som beskrevet over. Målet
er å hindre at rein forviller seg til «forbudte» områder. Når den først har
kommet dit, er det vanskelig å flytte den til et sted den kan kontrolleres, og dermed
hindres i å vende tilbake dagen etter. Når det har kommet så mye snø at det går
greit å kjøre snøskuter, er problemet stort sett over. Da er det fullt mulig å
holde kontroll på reinen, noe vi da forventer at reindrifta gjør.