Tore Østby er tidlig ute på nytt norsk sosialt medium:
– Håper Hudd blir et aktivt nabolag
HAR TRUA: Tore Østby er redaktør i Rørosnytt.Ingrid Hemming
– Hudd er et bedre etisk alternativ, sa digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Oldernes Tung til TV2 tidlig i april i år da hun registrerte seg som bruker nummer 100.000 på den nye og norske sosiale plattformen Hudd.
Hudd er en direkte norsk omskriving av det engelske ordet «hood», som betyr nabolag. Folka bak appen hevder at tanken er at det sosiale nettverket skal bli et nettverk mellom folk i nabolaget, og at appen skal bli en måte å få og dele informasjon hvis noe skjer i nærheten av der du bor.
Fjell-Ljom er nysgjerrig på om rørosinger og holtålinger har registrert seg på denne nye sosiale plattformen.
Nysgjerrig
– Hudd er et uavhengig sosialt medium utvikla i Norge, uten falske profiler som bare er laga for å lure deg, det er for meg grunn god nok til å registrere meg, sier Tore Østby.
Han er medlem på Hudd og spent på om dette kan bli et alternativ, eller i alle fall et supplement, til de etablerte kanalene som Facebook, Snapchat eller Instagram.
– Er det andre grunner til at du registrerte deg på Hudd, Tore?
– Dette er et type initiativ jeg virkelig ønsker velkommen. Dagens sosiale medier har noen uhyggelige aspekter som gjør at de opererer som markeds- og nyhetskanaler utenfor både skattlegging og reglene for redaktørstyrte medier, mener Østby.
Annonse
Han mener at det er helt klart at det finnes systemer i Facebook-organisasjonen som overvåker og sletter uønska innhold, men at de insisterer på at dette ikke er redaktørstyrt.
– Da kan de slette og løfte fram akkurat det de vil, uten noen form for kontroll, det er jo strengt tatt ikke bra, hevder han.
Østby påpeker likevel at det ikke er noen garanti for at Hudd til syvende og sist havner i den samme «båsen».
– Jeg håper virkelig Hudd tar vare på verdiene sine, slik det ser ut nå vil jeg si dette er et betydelig tilskudd til en bedre digital hverdag, mener han.
Ønsker seg flere
I dag er det registrert 139 brukere på Hudd med bosted i Røros kommune.
PLASS TIL FLERE: I midten av mai 2025 er det registrert 139 brukere på Hudd i Røros kommune.Skjermdump fra hudd.no
– Det er litt lite til å være et reelt alternativ til for eksempel Facebook, så det er klart at det er litt lite slagferdig ennå, sier Østby.
Han er likevel nysgjerrig på om han skal ta med Rørosnytt inn på Hudd.
– De har åpnet for bedrifter nå, og ved å være tidlig ute kan jeg få et forskudd på dere andre, sier en smilende redaktør.
Det er med andre ord ikke usannsynlig at han vil ta i bruk Hudd som delingskanal i tillegg til Facebook for nyheter fra Rørosnytt.
– Jeg tror at en slik plattform blir mer verdifull og fristende for folk å bruke hvis de finner nyheter der, så kanskje kan det bidra til flere registreringer også, mener Østby.
– Hudd kan bli et stort og aktivt nabolag, og drømmen er at telefonen får flere varsler fra Hudd enn fra Facebook, men det fordrer flere aktive brukere – både personer og bedrifter, organisasjoner og arrangementer, sier Østby.
Annonse
Voksent publikum
Mange tenker kanskje at slike nyheter først og fremst omfavnes av ungdommer, men da må de tenke om igjen.
– Det vi ser nasjonalt, og som også gjelder for Røros og Holtålen, er at det først og fremst er voksne i alderen 30 til 60 år som har tatt Hudd i bruk, sier kommunikasjonsdirektør i Hudd, Jonas Floberg Åkre.
ØKNING: Det går jevnt oppover med antall registreringer på Hudd. Karianne Tung var medlem nummer 100.000 i april, nå i mai er det 119.124.
Han mener at dette er fordi dette er en gruppe av befolkninga som har fått nok av støy, salg og algoritmekaos.
– Det er folk midt i livet, ofte med fullt familieliv, frivillige roller og mange baller i lufta. De søker etter noe som faktisk hjelper i hverdagen, hevder han.
Hudd lokalt
– Vi mener Røros og Holtålen er steder hvor Hudd virkelig kan blomstre. Her finnes sterke lokalsamfunn, dugnadsånd og engasjerte folk. Og det er nettopp fellesskapet som gjør Hudd verdifullt, det blir ikke en app før folk bruker den. Det er ikke teknologi som gjør dette bra, det er menneskene, mener Floberg Åkre.
Hudd har ingen algoritmer som styrer hva du får se, alt er i kronologisk rekkefølge.
HOLTÅLEN: Det er ikke så mange som har registrert seg på Hudd i Holtålen heller, men alle sosiale medier har starta i det små.Skjermdump fra hudd.no
– Du kan velge som du vil se innlegg fra hele landet, eller fra ditt nabolag. Hudd er ikke laget for å holde deg på skjermen lengst mulig. Det er laget for å hjelpe deg med det som faktisk betyr noe i hverdagen, enten det er å kommunisere med venner, foreninga og familien eller organisere 17. mai, finne en håndverker eller samle korpsforeldre til høstdugnad, forklarer Floberg Åkre.
ENGASJERT: Ansvarlig for PR og kommunikasjon i Hudd AS, Jonas Floberg Åkre.Hudd / privat
Sikkerhet og personvern
Åkre er veldig tydelig på at Hudd aldri vil selge personopplysninger til andre, og at personvernet står sterkt hos dem. Alle brukere må registrere seg med Vipps eller BankID slik at det ikke skal kunne registreres falske profiler.
Hudd sier selv de tenker annerledes enn andre sosiale medier. De vil ha en digital, sosial arena uten forstyrrelser. Det er heller ingen forstyrrende reklame på plattformen, selskapet satser på en forretningsmodell der brukerne valgfritt kan betale for ekstra funksjoner.
– Det skal være et komplett sosialt medium – slik det burde være, hevder Floberg Åkre.