Deler av handelsstanden raser:

– Røros parkering kjeppjager kunder

TRANGT: Etter initiativ fra næringsdrivende ble parkeringsplassene nederst i Kjerkgata fjernet sist høst. – Det er mange trapper og andre hindringer på fortauene nederst i Kjerkgata og sammen med parkerte biler ga dette dårlig framkommelighet og trafikksikkerhet, sier ordfører Isak Veierud Busch (Ap).

Trygstad Bakeri skrev i forrige uke et kraftig innlegg på Facebook der de kom med svært sterk kritikk mot Røros parkering. Innlegget ble delt av flere næringsdrivende i sentrum. – Min telefon er alltid åpen, og dette har jeg ikke hørt noe om, svarer Jon Anders Kokkvoll, daglig leder i parkeringsselskapet.

Publisert Sist oppdatert

I det omtalte innlegget ber blant annet Trygstad Bakeri sine kunder om å parkere på Tufta for å unngå det de selv omtaler som kjeppjaging av parkeringsvaktene fra Røros parkering.
– Vi er rystet over behandlingen våre kunder får, skriver de. 

 

Ikke noe nytt 

– Det har kun vært lov å parkere på anviste plasser i hele sentrum siden 2001, sier Kokkvoll. 

Han viser til et generelt parkeringsforbud som gjelder for hele sentrum. Dette er skiltet ved alle innkjøringer til sentrum. Et underskilt sier at parkering bare må skje på anviste plasser. 

SKILTET: – Det har vært skiltet slik siden 2001, sier daglig leder i Røros parkering, Jon Anders Kokkvoll.

Kokkvoll er derimot enig i at det har vært anviste parkeringsplasser nederst i Kjerkgata tidligere. 

– Disse ble fjernet i september 2022 etter at deler av næringslivet tok initiativ til å fjerne dem. De fikk støtte fra blant annet utrykningstjenestene og dermed ble plassene tatt bort  i fjor høst, sier han. 

Ordfører Isak Veierud Busch (Ap) bekrefter dette. 

– Det er mange trapper og andre framspring på fortauene nederst i Kjerkgata, flere butikker bruker fortauet til vareutstilling, noe som samlet sett ga dårlig framkommelighet for både barnevogner, rullestoler og utrykningskjøretøy. Dette ble behandlet av trafikksikkerhetsutvalget våren i fjor, og skiltutvalget vedtok i september å fjerne disse parkeringsplassene, sier han. 

– Burde dette vært bedre skiltet? 

– Jeg er tilhenger av at voksne mennesker er i stand til å tenke selv og ikke behøver å få alt fortalt, svarer han. 

 

Automater og app 

Tidligere sto en parkeringsautomat på hjørnet ved plattingen, denne ble fjernet samtidig med parkeringsplassene nederst i Kjerkgata. Røros parkering benytter appen EasyPark, som du  kan du laste ned på mobilen din og registrere og betale for parkering. I appen står det at hele Røros sentrum er en og samme sone for betalingsparkering. 

– Det finnes ikke en parkeringsautomat i hele Kjerkgata, bare ledningstumper igjen, og på appen til Røros Parkering står det at det er lov å parkere og betale i hele Kjerkgata, skriver de to nevnte butikkene på sine facebook-sider. 

De mener at navngitte politikere forvirrer «rørosinger og bygdainger som ønsker å kjøpe seg ei julekake og en pakke pjalt», som de skriver i innlegget. 

SONE: I appen EasyPark vises dette som parkeringsone i Røros sentrum. – Det er skiltforskriftene som bestemmer hvor du kan parkere, appen gir deg bare mulighet til å betale for det, sier daglig leder i Røros parkering, Jon Anders Kokkvoll.

– Hvis parkeringsselskapet ikke har rettet i EasyPark, er det kanskje ikke så rart om folk blir forvirret, sier Busch og ber selskapet ta tak i saken. 

– Det vil stride mot skiltforskriften å sette opp flere skilt for å informere ytterligere om parkeringsforbudet. Det er for øvrig bilførers ansvar å sette seg inn i gjeldene forskrifter og det er disse forskriftene som sier noe om hvor det er lov å parkere. Appen gir bare mulighet til å betale, påpeker Kokkvoll. 

 

Sak og person 

– Jeg har full forståelse for at folk kan være uenig i skiltbestemmelsene, og uttrykk som «kjeppjaging» må stå for deres regning, men vi jager ikke folk og jeg tar sterk avstand fra måten dette er håndtert og kommunisert på, sier Kokkvoll. 

Han peker på at ansatte ved Røros parkering gjør den jobben de er satt til å gjøre, og han presiserer at det er både ryddigere og mer effektiv å ta en telefon til ham. 

– Min telefon er alltid åpen, det er bare å ringe og slå av en prat, så får dere svar, sier  Jon Anders Kokkvoll. 

Powered by Labrador CMS