– Den totale mangel på opprustning av Rørosbanen har gjort oss sårbare
Togsettene kalt Type 76 trafikkerer Rørosbanen. Foto: Halvard Hovtun / SJ Norge
Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.
«Det bør være en kraftig vekker at været stadig oftere setter landet ut av spill.» Slik åpner Adresseavisens leder 12. september. Vi er helt enige.
De siste dagers formidable regnskyll i deler av landet har satt både jernbanen og E6 gjennom Gudbrandsdalen ut av spill. I fjor høst tok uværet «Hans» med seg ei jernbanebru i samme dalføre og Dovrebanen var i praksis stengt i nesten ett år. Litt av godstrafikken fikk man flyttet over til Rørosbanen, men mye måtte flyttes over på trailer. Med de utslippene og den økte trafikksikkerhets utfordringen det ga.
Togpassasjerene måtte busses deler av strekningen og de som bruker Rørosbanen fikk et langt dårligere tilbud fordi mer av døgnets timer måtte brukes til å kjøre godstog der, i stedet for passasjertog. Nattoget mellom Trondheim og Oslo ble i realiteten en vits. Hvem gidder vel å stå opp midt på natta for å gå fra toget til bussen og så tilbake til toget.
Men, det hadde ikke trengt å bli sånn. Hadde vi modernisert og satsa på Rørosbanen tidligere hadde vi kunnet ha et godt alternativ til å frakte gods og passasjerer der. Med flere og lengre krysningsspor og elektrifisering av banen kunne vi ha kjørt mer gods og flere folk der. Både til vanlig og når uværet stanser trafikken i Gudbrandsdalen. Nattogtilbudet kunne også blitt opprettholdt ved at sovevognene ble sendt på Rørosbanen i stedet for Dovrebanen.
Men den totale mangel på opprustning av Rørosbanen har gjort oss sårbare. Sårbare for ekstremvær hendelser. Manglende satsing på Rørosbanen er ikke bare et problem for de som bor på Røros eller langs linja i Østerdalen. Det er et problem for næringslivet helt fra Bodø til svenskegrensa. Hvem frakter vel gods på tog fra Bodø til Trondheim, når det må lastes om til trailer i Trondheim for å sendes videre sørover? Da kjører du godset på trailer fra Bodø. Den økte trailertrafikken vil merkes fra Bodø, nedover til Trondheim og helt ned til svenskegrensa. Og vi tror at færre folk vil velge toget når de stadig må bytte mellom tog og buss for å komme seg fra Trondheim til Oslo.
Den voldsomme nedbøren som herja nylig er ikke lenger «uforutsette hendelser» som Adresseavisen omtaler det som. Vi har lenge visst at klimakrisen gir oss stadig mer slikt vær. Ras og flom vil skje oftere. Veier og toglinjer kommer til å bli stengt regelmessig som en følge av dårligere vær. Da er det avgjørende at vi sikrer oss, slik at vi kan transportere gods og folk mellom Trondheim og Oslo, selv når regnet høljer ned og raset går i det ene dalføret.