Hevder forskninga taler sitt tydelige språk:
Legger du ned en grendeskole, vil samfunnet forvitre på sikt
KLAR FOR STORTINGSVALG: 3. kandidat for Trøndelag Senterparti, Guri Heggem.
Eli Marie Jensen
Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.
Røros kommune står nå midt i en krevende debatt om
skolestruktur, der Glåmos skole igjen trues av nedleggelse. Dette skjer til
tross for tidligere vedtak om fredning og en barnehage med venteliste.
Spørsmålet er: Hva taper vi egentlig når vi legger ned en grendeskole?
Forskning fra Sørensen et al. (2021) gir oss klare
svar. I en omfattende studie fra Danmark, der åtte grendeskoler ble lagt ned
samtidig, fant forskerne at dette førte til en langsiktig befolkningsnedgang
på 7,6 prosentpoeng i de berørte bygdene. Effekten ble først statistisk
signifikant seks år etter nedleggelsen, og fortsatte deretter i negativ
retning. Dette viser at konsekvensene ikke er umiddelbare – de er langsiktige
og dyptgripende.
I tillegg peker forskningen på at skolenedleggelser
fører til svekkelse av sosial kapital og utflytting av unge familier.
Som Sørensen skriver:
«The village school plays a multidimensional role in a rural community. It is not only an educational establishment, but also a focal point for community life».
– Jens Fyhn Lykke Sørensen
Dette er ikke bare teori – det er virkeligheten i
Glåmos. Elevtallet har falt, men barnehagen er full og prognosene viser at
elevtallet vil stige igjen til nesten 30 elever innen 2030. Hvorfor skal da skolen
legges ned midt i et skoleår?
Økonomisk sett finnes det heller ingen bevis for at
nedleggelse er lønnsomt. Sørensen et al. konkluderer med at:
«There is little evidence
of an appreciable effect of primary school closures on local population
decline.» – og at kostnadene ved nedleggelse ofte overstiger
gevinstene, særlig når man regner inn økte skysskostnader, tap av tilskudd
og svekket lokalsamfunn.
Oppsummert
og kort forklart: å beholde en grendeskole i stedet for å legge den ned vil
- motvirke fraflytting og befolkningsnedgang, som forskning viser er en reell og langsiktig konsekvens.
- Styrke lokalsamfunnets sosial kapital, og er en viktig møteplass for hele bygda.
- Være strategisk og økonomisk lønnsomt på lang sikt, særlig når man ser på helheten – ikke bare kortsiktige budsjettposter.
Dette er forskning gjort i Danmark, og mange vil
kanskje rynke på nesen og si at dette ikke er overførbart. En oppsummering av
flere forskningsprosjekter på akkurat samme tema er gjennomført på NTNU (Studie NTNU) og viser akkurat det samme.
Legger du ned en grendeskole, vil samfunnet forvitre på sikt.
– Guri Heggem
I en situasjon der svært få
kommuner kan budsjettere med befolkningsvekst, må vi slik jeg ser det gjøre alt
vi kan for å beholde de som allerede bor i kommunen. Da kreves det langsiktig
tenking og forutsigbarhet, ikke bare et kortsiktig mål for å få neste års
budsjett til å gå i balanse.
Å legge ned Glåmos skole er ikke bare et økonomisk
spørsmål – det er et spørsmål om framtidstro, livskraft og rettferdig
distriktspolitikk. Røros kommune har muligheten til å gå foran og vise at
levende bygder er verdt å investere i.