Man ikke bare kvitte seg med gode bygninger som egner seg til flerbruk
Reiselivets hus på Røros
Svein Otto Nilsen
Denne artikkelen er to år eller eldre. Noen opplysninger kan være utdaterte.
Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.
Reidun Roland sier i
Fjell-Ljom at Reiselivets hus (Gammelskolen) ikke må bli en pingpongball i det
kommunale systemet.
Det er nok riktig som Krog sier at gammelskolen er en meget viktig del av «indrefileten» i Nilsenhjørnet-området
og at den har vært og er et samlingssted for barn og ungdom.
Kulturutvalget i Trøndelag
fylke var på besøk i Røros 21.–23. mai og fikk meget god informasjon fra en
rekke ansatte i Røros kommune.
Jeg stilte direkte spørsmålet
om Reiselivets hus og fornuften med å selge dette huset som har vært et
samlingspunkt i svært mange år. Hvorfor har ikke innbyggerne blitt hørt?
Her har man en mulighet til å
se helheten og bruke de lokaliteter som kommunen trenger til aktivitet.
Nilsenhjørnet holder på å utvikle seg til å igjen bli den gode gamle vrimle-
og møteplass som det tidligere har vært.
Hvorfor vil Røros kommune da
selge Reiselivets hus?
Kommunen har vedtatt å satse på barn og unge og
fått et flott og engasjerende bibliotek og møteplass, samt en svært aktiv
Frivillighetssentral. Det er viktig at man har nok areal til å utføre aktivitetene og da kan man ikke
bare kvitte seg med gode bygninger som egner seg til flerbruk.