Fjell-Ljom skrivekonkurranse:

Byens mor

Foto: Ingrid Storesletten

Dette er Ingrid Storeslettens bidrag i Fjell-Ljoms skrivekonkurranse.

Publisert

Alkoholen brer seg

Ingrid Storesletten

varme utover brystet, nedover bekkenet.

Jeg er ikke full

ikke ennå.

To tomme cider-bokser.

Vinen jeg kjøpte av Mats i tredje

fortsatt uåpnet.

Jeg danser ikke, sitter bare i sofaen og ser på fest.

Jeg er nummen

lik verden, pakket inn i bomull.

 

Leiligheten ukjent

det er fremmede på bildene, svette og røyk i luften.

Jeg leter etter Maria

fra rom til rom.

ser etter trøst som en uteligger vandrer langs gatene

et hjem å være trygg i.

Hun er forsvunnet, uten spor

sammen med bilen som tar meg hjem.

Jeg sender meldinger

hun ikke svarer på.

Alltid et nytt sted å gå, en nærhet å søke til.

Jeg er så lett å forlate.

Taster inn nummeret hennes

men møter bare telefonsvar, en motorisk stemme.

Mobilskjermen knust, holdt sammen av en tynn hinne.

Den fungerer fortsatt

hvis jeg trykker på de rette punktene.

 

Trippende føtter rundt meg

mennesker står i klynger på dansegulvet.

Jeg ser etter en sirkel å ta del i, en åpning.

Mimer til refrenget av en billig popsang

jeg ikke husker.

Jeg åpner vinflasken, overdøver tankene

Den indre monologen, alltid beredt.

Kinnene mine er varme.

Jeg blusser i rødt

av alkohol eller frykt, jeg vet ikke.

  

Fingrene skjelver idet jeg sjekker ruter-appen

54-bussen, stasjonen jeg skal av på.

Klokken langt over tolv

ingen siste buss, ingen t-bane, ingen trikk som tar meg langs byen.

Ingen å spørre om skyss hjem

bare våte kyss å tilby.

 

Blikket hans som møter mitt.

Det å bli sett, om bare for et sekund.

Munnen min beveger seg

uten meg

slørete tale, men han nikker og smiler

lener seg nærmere.

Jeg merker ikke at han kysser meg

før jeg kjenner spyttet hans i munnen min

tørker bort med håndbaken.

Musikken lenger borte.

 

Er jeg her alene?

Verden bak en lukket dør.

Myk, mørk stemme

Han er så uklar

som om konturene i ansiktet er hvisket ut.

Han er bestemt

som nattens ro.

Et sted å hvile, søke ly for natten.

 

Jeg er ikke lenger 15

men 16, siden august.

Livet har gjort meg vakker som en begravelse

gitt meg hofter, begynnende bryster under skjorten.

Barnet i meg

hviler som den første snøen legger seg mot asfalten

smelter idet jeg treffer bakken.

Jeg legger meg ned

tar av meg buksene, kler på meg en ny stemme.

Vekten av en kropp inntil min

som tyngdekraften, presser meg ned i madrassen.

 

Noe vått, elektrisk

rører ved stillheten

som fingre mot et blødende sår.

Jeg ligger stille, lager ingen lyd.

Jeg lukker øynene

og lar hodet dele seg fra kroppen.

Knærne mine skjelver ikke som høsten.

Huden føler ikke fingrene.

Ørene hører ikke pusten hans.

Hvem lytter til skyggene

i en by som blinker?

En lyd ut av munnen

luft gjennom strupen, toner som treffer luften.

 

Etterpå

trekker jeg skinn-skjørtet nedover lårene.

Sitter med kryssede ben på trikkestoppet.

Taster inn mammas nummer.

Veska oppå fanget, hull i strømpebuksa

lik natten rakner.

Det er ikke daggry, bare et ekko av morgen

lysning fra gatelykter, som et løfte

ennå ikke oppfylt.

 

Jeg lever i trafikken

bilene tuter, klynger av mennesker prater i det fjerne.

Ambulanse, sirenens klare lyd skjærer gjennom støyen.

Døden fortsatt fjern

og likevel nærmere hvert sekund.

Munnen min hadde vært vakker

om den ikke sa så mye stygt.

Jeg vil ta tilbake alt jeg har hørt og sett.

Krype inn til mamma og bli til igjen.

født på ny i byen.

 

Det blir morgen

trikken durer på som et slitent hjerte.

På vei tilbake, samme bane, samme stopp

med en gang den kommer i mål.

Skinnene glinser i mørket.

Jeg er ung, jeg er gammel

som byens mor.

Minnene lever i meg

er de ekte?

Hvis jeg lukker øynene

forsvinner jeg inn i en søvn.

Dette skriver juryen om bidraget

Diktet handler om det å være seksten år, sårbar og utsatt. Handlingen er lagt til en fest hvor hovedpersonen er betrakter. Beskrivelser som «Jeg er nummen lik verden, pakket i bomull», «Jeg er så lett å forlate» er med på å forsterke følelsen av fremmedgjørelse. Diktet forteller om en seksuell opplevelse, som ikke er eksplisitt fortalt, men som viser hvor sårbar og utsatt man kan være når man er ung, ruset og har mistet noe av kontrollen.

Og etterpå, ventingen på trikken, med «hull i strømpebuksa lik natten rakner. Det er ikke daggry, bare et ekko av morgen», der hovedpersonen vil «krype inn til mamma og bli til igjen»

Diktet har sterke, gripende bilder, og er både sårt og vondt å lese. Historien er gjenkjennelig, har et godt driv i seg, og får leseren til å tenke og reflektere.

Powered by Labrador CMS