– I snart to år har vi trodd at det sikkert roer seg snart, men det er fortsatt mye sene kvelder
De startet Ålen bilservice for ett og et halvt år siden med håp om å ha jobb for én person. Nå er de fire ansatte, har elever på utplassering, utvider lokalene og ansetter en fjerde mekaniker.
UTVIDER: Carl Fredrik Paasche og Jorun Morken eier og driver Ålen Bilservice. Nå skal de ta i bruk hele dette arealet som ligger inntil den eksisterende verkstedhallen og samtidig utvide staben med én ny mekaniker.Morten Haugseggen
– For å bevare husfreden og for at far i huset skal få treffe
ungene, må vi ha flere hender. Vi trenger rett og slett flere folk, sier Jorun
Morken, som sammen med samboer Carl-Fredrik Paasche eier og driver Ålen
bilservice, humoristisk om bakgrunnen for nyansettelsen.
En helt vanlig fredag i november er det fullt kjør hos
Ålen Bilservice. Anders Haseth og Odin Smestu, som begge er elever ved Røros
videregående skole til daglig og nå er på utplassering på verkstedet,
testkjører en ATV de har utstyr med belter, mekaniker Yurii Ihnatovych monterer
ekstralys på en firmabil, mekaniker Ronny Tovmo har beleilig nok tatt seg fri
når journalisten er innom og de to eierne har henholdsvis forsvunnet inn i
hjulopphenget til en kassebil og bak skranken for å ta imot kunder. I tillegg
er Erik Vivang og Per Oskar Morken i full gang med å rydde nye lokaler. Det har vært
omtrent like hektisk her siden den første bilen rulla inni verkstedhallen. Da
Ålen bilservice åpna dørene i månedsskiftet april-mai 2024, var målet at eier
Carl-Fredrik Paasche skulle ta med seg jobben som mekaniker fra Børsa til Ålen
og ha nok oppdrag til å livnære seg selv. Det gikk ikke helt som planlagt.
– Nå er vi tre mekanikere og jeg som er 100 prosent på
kundemottak. I snart to år har vi trodd at det sikkert roer seg snart, men det
er fortsatt mye sene kvelder på meg og gubben, sier Morken.
Planen er å ansette én mekaniker til i en 100 prosent
stilling og utvide lokalene kraftig.
FORDYPET: Carl Fredrik Paasche har fordypet seg i bakre hjuloppheng til en kassebil som er inne til reparasjon.Morten Haugseggen
HJELPENDE HÅND: Erik Vivang, kameraten til Carl Fredrik, har tatt seg fri fra jobb for å være med og gjøre i stand den nye verkstedhallen. – Han stod opp tidligere enn han gjør når han skal på jobb, bare for å være med oss, sier Morken.Morten Haugseggen
I GANG: Ryddejobben for å gjøre verkstedhallen klar til bruk, er allerede godt i gang. Erik Vivang, på trucken, og Per Oskar Morken flytter tunge gjenstander for å gjøre plass. Huseier David Engan, til venstre, følger med slik at alt går riktig for seg.Morten Haugseggen
To på utplassering
En jevn økning i oppdragsmengden er årsaken til at de
trenger enda en mekaniker.
– Han kan få begynne i morgen om han vil. Utdanning som
mekaniker er en fordel, men du kommer langt mer erfaring, interesse og at du
kan faget. Om du har sertifisering innen PKK, periodisk kjøretøykontroll, er
det en stor fordel. I dag er det bare Carl som er utdannet til det, sier
Morken.
Ifølge de to på utplassering, blir du kastet rett uti
første dagen.
– Første dagen skifta vi belter på ATV-en som står ute,
sier Smestu.
– Ellers har vi gjort oljeskift, tatt service på biler og
skifta filter under oppsyn av Carl. Mest tid har vi brukt på opplæring og observere de andre
mekanikerne, sier Haseth.
– Hvordan endte dere opp her på utplassering?
– Vi bad om å få komme hit, sier Smestu.
– Vi ringte Jorun og spurte om vi kunne få lov til å være
her 14 dager, sier Haseth med et smil.
– Jeg sa naturligvis ja med en gang. Vi er avhengig av rekruttering, så det er viktig for oss å ta imot praksiselever, sier Morken.
Mens staben øker med 25 prosent, satser de på en dobling
innen et annet område.
GJENGEN: Nesten alle mekanikerne og litt til var på plass fredag formiddag. Fra venstre: Anders Haset, Odin Smestu, Yurii Ihnatovych, Carl Fredrik Paasche og Jorun Morken. Mekaniker Ronny Tovmo hadde fri.Morten Haugseggen
Sparer tid på flere bukker
For med flere ansatte og økt oppdragsmengde, kommer
behovet om mer plass også.
– Vi trenger mer armbåggådrag, er den enkle forklaringa
Paasche gir.
– Vi skal utvide slik at vi får dobbelt så stor plass, og
vi skal sette inn flere løftebukker, utdyper Morken.
– I dag har vi tre mekanikere, tre plasser og tre
løftebukker. Når vi blir én mann til, må vi ha én bukk til og minst én til i
reserve, sier Paasche.
– Om noen kommer innom med en ulyd, er tanken at vi har
løftebukker ledig slik at vi kan kjøre inn bilen med en gang og sjekke hva som
er feil, sier Morken.
– Og om vi for eksempel bruker fem timer på å skru ifra
hverandre og så ikke har delen inne, vil vi slippe å skru bilen sammen igjen,
kjøre den av bukken for å gi plass til en annen bil og så gjenta prosedyren når
vi får delen. Dette er timer vi ikke kan ta betalt for, sier Paasche.
SKRYT: Mekaniker Yurii Ihnatovych er fra Ukraina og har funnet seg godt til rette på Ålen Bilservice. Den største usikkerheten er situasjonen i hjemlandet. Her får han skryt for arbeidet han gjør. Fra venstre: Yurii Ihnatovych, Jorun Morken, David Engan, Anders Haseth og Odin Smestu.Morten Haugseggen
Utvider verkstedet
Utvidelsen av verkstedet skjer ved at de tar i bruk arealet
som ligger rett inntil dagens verkstedhall.
– Vi kommer til å rive en vegg og gå videre innover i
verkstedbygget, sier Morken og viser veg inn i det som snart blir verkstedhall.
– Med denne utvidelsen får vi totalt over 500
kvadratmeter verksted, sier Paasche.
– Det betyr at dere blir værende i lokalene dere
har nå?
– Vi har lagt ned såpass mye tid og arbeidstimer her, og
vi har en veldig grei utleier, så her blir vi. Selv om vi ikke ligger helt
langs vegen, synes jeg vi er godt plassert sammen med mange andre bedrifter her
i Ålen. Det virker i hvert fall ikke som det er noe problem for folk å finne
fram, sier Morken og ler.
RIVES: Veggen som skiller dagens verkstedhall fra den nye må rives. Det skjer om ikke veldig lenge, for planen er å ha de nye lokalene klare rett over nyttår.Morten Haugseggen
Ei solskinnshistorie
Utvidelsene skjer ved hjelp av midler de har spart opp i
drifta.
– Vi tenker at målet ikke skal være å sitte igjen med
mest mulig under puta, men i stedet lønne ansatte, ta ut lønn til oss selv og
tilbakeføre resten til bedriften, som vi skal gjøre nå, sier Morken.
Det gjør at de har råd til både utvidelser av verkstedet,
installering av flere løftebukker, innkjøp av nytt utstyr og installering av
varmepumper. I tillegg skal huseier bytte vinduer i løpet av byggeperioden.
– Nå holder vi på selv på ettermiddagene og får god hjelp
av venner og familie. Det vi ikke rekker setter vi bort til lokale bedrifter,
sier Morken.
De er fullstendig klar over rollen sambygdingene har
spilt i suksessen deres.
– Det er jo egentlig ei solskinnshistorie. Det er
superartig å skape sin egen arbeidsplass og jobbe for seg selv, og vi er veldig
fornøyde med at bygdafolket er så fornøyde og fortsetter å bruke oss. Vi er
veldig takknemlige for dem. Også må jeg si at karene utfører magi på verkstedet
hver dag. De er så flinke og jeg er så imponert over alt de får til, sier hun
med et stort smil.