– Kan Bane NOR tenkes å snu etter den siste tids hendelser?
– For de som har tro på Rørosbanens muligheter, også i 2023, kreves det tålmodighet og langsiktig arbeid, skriver Jan Håvard Refsethås, 1. kandidat Holtålen, Senterparti Gudbrand Rognes, nestleder Røros Senterparti og Arnfinn Nergård, 3. kandidat Os Senterparti.
Nils Kåre Nesvold
Jan Håvard Refsethås som er 1. kandidat Holtålen Senterparti, Gudbrand Rognes som er nestleder Røros Senterparti og Arnfinn Nergård som er 3. kandidat Os Senterparti skriver om prioritering av Rørosbanenen i lys av ekstremværet «Hans».
Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.
Med flom og redusert tilgjengelighet på vei og jernbane, er
det igjen på tide å rope ut om Rørosbanens potensiale! Jernbanestrekningen som
ble åpnet i 1877, er en viktig forbindelse mellom sør og nord i landet vårt,
for både gods og passasjerer.
Som tidligere leder av jernbaneforum for Røros- og
Solørbanen, har Arnfinn Nergård god kunnskap om jernbanestrekningens
muligheter. Med «Hans» friskt i minne, påfølgende flom og redusert
tilgjengelighet på hovedveier og jernbane, er det igjen aktuelt å minne om
Rørosbanens mulighetsbilde.
Det er ikke lenge siden Dovrebanen var stengt en lengre periode,
pga. ras i Soknedal. Dovrebanen er i skrivende stund igjen ute av drift, og det
er neppe siste gang det vil skje. Med to robuste jernbaner mellom sør og nord,
sikrer vi at samfunnet sikres best mulig i krisesituasjoner. Hva har Bane NOR
som er ansvarlig for utvikling, drift og vedlikehold av jernbanenettet gjort
for å synliggjøre Rørosbanens potensiale? Vi hevder svært lite, med basis i
deres nylig avgitte faglige innspill til Nasjonal Transportplan.
Et mindre stabilt Europa, mer vær og nye allierte rett øst
for Røros- og Solørbanen gir oss stadig bedre argumenter for å prioritere
strekningen. Ikke bare fordi det ganger vår egen region, men hele nasjonen.
Vi ønsker at banestrekningen prioriteres, for både daglig
drift og påkommende hendelser som vi nylig har sett. Hvordan kan Rørosbanen
sikre oss bedre samfunnsnytte og beredskap? Jo, ved å prioritere:
- Elektrifisering av Rørosbanen
- Drift og vedlikehold
- Flere lange krysningsspor
- Løsninger som gir mer gods på bane
- Materiell og driftsform som sikrer flerbruk
mellom banestrekninger
- Styrke Rørosbanens synlighet i jernbanens
organisasjon
For de som har tro på Rørosbanens muligheter, også i 2023,
kreves det tålmodighet og langsiktig arbeid. Vi tror at det siste årets
hendelser har gitt oss bedre og flere argumenter, kan Bane NOR tenkes å snu
etter den siste tids hendelser?
Jan Håvard Refsethås, 1. kandidat Holtålen Senterparti
Gudbrand Rognes, nestleder Røros Senterparti
Arnfinn Nergård, 3. kandidat Os Senterparti