Hva saken gjelder i Vintervollia
Ill.foto fra Vintervollia.
Røros kommune / sakspapirer
Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.
Dette er et svar fra Naturvernforbundet i
Trøndelag på innlegget «La fornuften vinne i Vintervollia» fra «Engasjerte
bygdefolk» i Retten og Fjell-Ljom 26.11.26.
Innlegget fremstår som en sterk og ikke minst
personlig støtte til Hans Vintervold. Naturvernforbundet er ikke ute etter
person, men etter sak, så vi bruker «tiltakshaver» heretter.
Vi mener at sakens realiteter i liten grad blir
belyst, og vi ønsker derfor å komme med noen fakta i saken.
I forbindelse med at Røros kommune utarbeidet
en ny overordnet arealplan, kom tiltakshaver med sine planer om hyttefelt i
Vintervollia. I denne sammenhengen foretok Miljøfaglig Utredning en
feltundersøkelse der de kartla naturmangfoldet i området. Dette er vanlig
prosedyre i slike prosesser. Det ble da funnet arealer i området med sårbar
kalk- og lågurtfuruskog som har et rikt artsmangfold av planter og insekter, og
som har havnet på rødlista. Det er av nasjonal interesse at denne naturtypen
blir skånet.
Av den grunn kom Statsforvalteren den gang med innsigelser mot at
det var planlagt en vei over dette området. Det ble da utarbeidet en ny veiplan
hvor traseen minimaliserte inngrep i denne naturtypen. Kompromisset ble da å
legge traseen i ytterkanten hvor det allerede var godt kjent av alle parter at
området og grunnen er på våt myr. Det er her viktig å merke seg at det var
ansett av faglige instanser at dette var et bedre alternativ enn å splitte opp
og ødelegge den sårbare naturtypen i området. På dette grunnlaget ble
Statsforvalters innsigelse trukket tilbake, og planen kunne derfor godkjennes.
I juni 2023 trer reguleringsplanen for
Vintervollia etappe tre, i kraft. Denne viser veien som beskrevet i veiplanen
av 11.10.22. Bevaring av det verdifulle området var sikret gjennom veiplanen
som var en del av den godkjente reguleringsplanen.
Likevel velger tiltakshaver i mai 2024 å
legge veien midt i det sårbare området som skulle skånes, i strid med både
overordnet arealplan og reguleringsplan. Av en eller annen grunn angrer
tiltakshaver, og legger veien enda lenger inn i det sårbare området. Den
sårbare naturtypen som skulle skånes, ble altså splittet opp og gravd i hele to
ganger denne våren!
Disse inngrepene kommer opp for en dag, og
hvis tiltakshaver skal få en ferdigattest, som er et lovpålagt krav for å
bekrefte at arbeidene er utført i tråd med tillatelser og gjeldende krav, søker
han om dispensasjon i desember 2024. I kjølvannet av dette, blir
Naturvernforbundet i Røros oppmerksom på saken, og varsler kommunen om brudd på
reguleringsbestemmelsene for området og ødeleggelse av sårbar natur.
Røros kommune avslår 03.03.25 dispensasjonen
da den er i strid med formålet med reguleringsbestemmelsene, og gir en grundig
redegjørelse for avslaget. Kommunen påpeker samtidig at planvedtakene bør
respekteres, da de er et resultat av tidligere demokratiske
beslutningsprosesser.
Tiltakshaver klager på vedtaket, og ber om at
saken blir tatt opp igjen på nytt. Planutvalget imøtekommer den 15.05.2025
denne gangen tiltakshaver, i strid med kommunedirektørens innstilling og
Statsforvalters anbefaling. Fem kommunestyrerepresentanter ber derfor om
lovlighetskontroll av vedtaket, og Naturvernforbundet i Trøndelag påklager også
på utfallet.
Saken kommer opp på nytt i planutvalget i
august 2025, og av uviss grunn ber Høyres representant Krog om en utsettelse av
saken og får flertall.
Tiltakshaver sender så kommunen et notat fra
entreprenøren som mener veien bør få ligge der den gjør nå, da myrdybden der er
0,5 meter, mot 2,5 meter der veien skulle ha ligget. Det sies ikke hvordan man
har gått frem for å måle dybden. Videre poengteres det at de mest berørte
fritidseiendommene ønsker å beholde nåværende trasé.
Høyres representant som ba om utsettelse,
oversender planutvalgets representanter notater som han mener er grunnlag for å
gi dispensasjon, og skriver samtidig «- du får kjempe for saken til Hans.»
Klagebehandlingen tas opp igjen i planutvalget
den 13.11.25. Innstillingen fra kommunedirektøren er at det opprinnelige
avslaget for dispensasjon opprettholdes. Dette forslaget fikk et flertall 5 mot
2, og saken går derved videre til Statsforvalter.
Naturvernforbundet i Trøndelag kan ikke se
annet enn at tiltakshaver har fått en helt ordinær og rettferdig behandling i
denne saken. At han selv har valgt å ignorere naturhensyn som ble vektlagt og
spesielt behandlet av kommunale planinstanser og Statsforvalteren i overordnet
arealplan og i reguleringsplan, må han ta for egen regning.
Dispensasjoner er et avvik fra loven, og skal
behandles juridisk. Dette sikrer en mer rettferdig behandling, og skal ikke
styres av hvilket etternavn man måtte ha.
Planlegging er arena for politikk,
dispensasjoner er i hovedsak juss. Også på Røros.