For frisk til å forstå
VARMT VANN: Frivillig i LHL Røros, Kjell Engan og daglig leder ved Unicare Røros, Carina Ødegård Øglænd. Bildet er fra en tidligere anledning.
Eli Marie Jensen
Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.
1.
Riksrevisjonen har avdekket alvorlige mangler i rehabiliteringstjenestene i Norge, med lite forbedring siden 2012 og hovedkonklusjonene er:
Mange pasienter
får ikke de rehabiliteringstjenestene de har behov for av kommunehelsetjenesten
og spesialisthelsetjenesten (sykehus. Rehabiliteringsinstitusjoner)
Samhandlinga
mellom spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten fungerer flere steder
ikke til det beste for pasientene.
Der det er
svakheter i rehabiliteringstjenestene får dette store konsekvenser for
pasientenes helse, arbeidsevne, familieliv og fritid.
Styringa av
rehabiliteringstjenestene er mangelfull på alle nivåer.
2. Helse Midt-Norge RHF har vedtatt nye retningslinjer for
rehabiliteringsfeltet i helseforetaket. Og med bakgrunn i disse retningslinjene
har de ført en tidkrevende anbudsprosess i Midt-Norge som oppleves
meget utfordrende og uforutsigbar i den forstand at anbudssøkerne hele tiden må
forholde seg til justeringer/endringer i kravet til tilbud.
Nå har
helseforetaket truffet sin avgjørelse om organisering og geografisk plassering
av rehabiliteringsvirksomheten i Midt-Norge.
3. Hva er nytt?
De nye
tilbudene har som mål å effektivisere den spesialiserte rehabiliteringa ved å:
o Korte ned på det fysiske oppholdet på
rehabiliteringsinstitusjonen
o «Dag med overnatting» som innebærer hjemreise i
helgen. Den enkelte må betale for opphold i helgen. Dette kan bety
forskjellsbehandling av deltakere
o Tilby poliklinisk dagrehabilitering for
hjemmeboende
o Tilbudene reduseres i antall
o Digital rehabilitering i for- og etterkant av
oppholdet
Omkalfatring ved at tilbud
flyttes (legges ned) mellom rehabiliteringsinstitusjoner
Den spesialiserte rehabilitering ved sykehusene skal bygges ut
Rådet for personer med funksjonsnedsettelser» har som hovedoppgave å gi råd til myndigheter og beslutningstakere i saker som angår personer med funksjonsnedsettelser. Rådet skal bidra til å sikre en bred, åpen og tilgjengelig medvirkning fra personer med funksjonsnedsettelser i beslutningsprosesser. Dette inkluderer å uttale seg i alle saker som gjelder deres interesser og rettigheter.
4. Vår
vurderinger av anbudsprosessen i Midt-Norge:
Rådet med sine deltakende organisasjoner har ved flere
anledninger gitt uttalelser til Helse Midt-Norge i prosessen omkring nye
retningslinjene for faglig vurdering av behovet for rehabilitering. Vi har fulgt opp vår lovpålagte oppgave om å påvirke utforminga av helsetjenester.
Vi
opplever at disse påvirkningsprosessene er utrolig krevende i form av å gjøre
seg kjent med sakene, vurdere betydninga for pasienten og pårørende
og danne seg et bilde av hvilke konsekvenser
retningslinjene vil ha for kommuner, sykehus og
rehabiliteringsinstitusjoner m.m.
Vi
mener å ha gitt gode og vettuge innspill der vi særlig ivaretar hensynet til
enkeltmennesket. Da blir det svært utfordrende å oppleve at våre og andres
innspill tilsynelatende ikke «når fram».
Vi føler at vi blir invitert til å uttale oss om noe som allerede er bestemt.
Dette gir grobunn for en mistillit til ledelsesprosessene i Helse Midt-Norge.
For
oss kom Riksrevisjonens særdeles kritiske forvaltningsrapport om norske
rehabiliteringstjenester siden 2012 som bekreftelse på at vi både har tenkt og uttalt oss fornuftig.
Riksrevisjonens konklusjon: «Riksrevisjonen har avdekket alvorlige mangler i rehabiliteringstjenestene i
Norge, med lite forbedring siden 2012, og anbefaler tiltak for å styrke tjenestene».
Riksrevisjonen
foreslår en øking av antall rehabiliteringsplasser, bedre koordineringa mellom
spesialist- og kommunehelsetjenesten, oppbygging av kommunal kompetanse (Særlig
viktig for de nye planene vil føre til økte rehabiliteringsoppgaver i kommunene)
Vi ber
Helse Midt-Norge vurdere følgene av sine
forslag til endring.
En slik vurdering kan ikke ha ensidig økonomisk fokus. Viktigere enn noe er
hensynet til brukerens utbytte av tjenesten ved redusert antall døgn i
rehabilitering. Dette gjelder både likepersonseffekten og det helsepedagogiske
opplegget. Både kommunene og spesialisthelsetjenesten må gjennom samarbeid finne løsning på rehabiliteringsoppgavene hvor
også frivilligheten har en viktig brukerstemme.
Riksrevisjonens
viktigste konklusjoner i sin rapport, synes overhodet ikke å ha gjennomslag i
prosessen.
Dette gjelder særlig kommunenes rolle innen
rehabilitering. Tildeling av anbudsplasser vil føre til nye oppgaver for
kommunene som de ikke er rigget for. Anskaffelsesprosessen synes ikke å ta inn
over seg Riksrevisjonens kritikk av det manglende samarbeidet innen
rehabiliteringsfeltet.
Helse
Midt-Norges anbudsprosesser truer desentralisert kompetansebygging.
Velfungerende rehabiliteringsopplegg med
særdeles stor deltakertilfredshet, flyttes. Spesialisert/skreddersydd
kompetanse knyttet til målgruppa, blir ved et pennestrøk overflødig. Samtidig
må det opparbeides tilsvarende kompetanse på andre steder. Dette har preget
også tidligere anskaffelsesprosesser! Er dette samfunnsøkonomisk forsvarlig? Og
like viktig: Kunnskaps- og erfaringsbasert (opparbeidet) kompetanse er
grunnmuren i all rehabilitering. Dette innebærer at anbudsstyrt rehabilitering
truer kompetanseutviklinga innen feltet.
Ligger det juridiske og/eller faglige forpliktelser
i forvaltninga av rehabilitering som krever større forutsigbarhet for driverne?
Og gjøres det vurderinger at de personalpolitiske følgene for de aktuelle
institusjonene? Anskaffelsesprosessen legger vansker i vegen for gode
ledelsesprosesser hos tilbyderne. Dette kan på sikt redusere kvaliteten i
rehabiliteringsarbeidet og vanskeliggjøre utviklinga av et godt samarbeid
innen rehabiliteringsfeltet.
Konklusjon:
Kommunale råd for personer med funksjonsnedsettelser, LHL Trøndelag har en klar
oppfordring til Helse Midt-Norge:
Sett
nyorganiseringa på vent! Gjennomfør en forståelsesbasert revurdering av anskaffelsesprosessen
for 2026 med grunnlag i Riksrevisjonens råd og de mange brukerstemmer som er
spilt inn i prosessen.