Varslingen fra kommunen oppfattes klart mangelfull
STORT OMRÅDE: Røros kommune jobber med et stort prosjekt som inkluderer ny broforbindelse over Håelva. Innleggsforfatteren er kritisk til det han mener er manglende kommunikasjon fra kommunen.
Røros kommune
Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.
Den gamle hengebroen over Håelva ved Røros Camping skriker etter vedlikehold. Uten en skikkelig oppgradering vil broen måtte stenges for gående og syklende i ikke altfor nær fremtid.
Røros kommune jobber imidlertid med en helt ny broforbindelse fra Havsjøveien over til Stamphusveien. Denne er, i tillegg i tillegg til sykkel og gangsti, prosjektert som to-felts vei for tungtransport til og fra industriområdet rundt Stamphusveien. Veien vil bli den nye hovedveien for all trafikk til og fra bolig- og industrifeltet i samme område.
Planleggingen har kommet langt og prøveboring til foreslåtte bropilarer er allerede startet. Broen skal gå over både nåværende jernbanetrase og Håelva og vil bli et nytt stort, synlig landemerke i Røros. Planlagt bro vil krysse jernbanen og Håelva rett under siste del av innflygingssonen til Røros flyplass. Om dette er tilrådelig utifra Avinor sine krav og innsigelser er usikkert.
Det har vært påfallende stille fra den politiske ledelsen i Røros om dette prosjektet, og lite er kommunisert ut til befolkningen i Røros. Det virker som om kommunen har hastverk og er lite interessert i å informere fullt ut om planene – også til berørte eiendommer i området. Konsekvensen blir såpass omfattende for nærliggende eiendommer at varslingen fra kommunen oppfattes klart mangelfull.
Nytt kryss/rundkjøring vil måtte anlegges i Havsjøveien med akselerasjonsfelt for tungtransporten, og flere boliger/hytter vil trolig måtte eksproprieres.
Kommunen har fra tidligere båndlagt et stort område for industri lenger sør ved FIAS. I stedet for å etablere ny næringsvirksomhet i dette området, så velger Røros kommune nå å opprettholde og videreutvikle nærings- og industriarealene i sentrum. Dette gjøres i en tid hvor det er stort behov for nye boliger sentralt i Røros.
En overordnet plan for næring og boliger i Røros synes å være lite sammenfallende og til dels fraværende. Likeså de trafikale utfordringer som tungtransport medfører når denne legges inn i sentrum/boligområder.
Det kan virke som om det er Bane NOR og Trøndelag fylkeskommune som er de største pådriverne for å utvikle Røros videre. Prosjektet er såpass omfattende, med elementer som vanskelige grunnforhold, artsmangfold i området, sikkerhet for flytrafikken, UNESCO og selvfølgelig økonomi.
Det vil følgelig kunne ta flere år før dette blir en realitet – om det i det hel tatt blir det.
Det er ikke mange uker til valg i Norge – riktig nok stortingsvalg. Men det ville være nyttig for velgerne å vite hva de ulike politiske partiers holdning til dette prosjektet er. Prosjektet trenger en grundig og åpen debatt.
I mellomtiden er det å håpe at det nåværende krysningspunkt over Håelva ved hengebroen ved Håneset blir vedlikeholdt slik at de myke trafikanter fremdeles har en sikker vei til og fra Røros sentrum.