Ansatt som markedsansvarlig på Røros Bryggeri:
– Ser at jeg har fått drømmejobben
MARKEDSANSVARLIG: Anne Lise Haugen tar over markedsansvaret i Røros Bryggeri, men blir boende i Trondheim.
Privat
Anne Lise Haugen er ansatt som markedsansvarlig ved Røros Bryggeri. Hun får blant annet ansvaret for å fremme bryggeriets nye satsing, Røros Drikkeri.
– Jeg har veldig trua på det som skjer her når Røros
Bryggeri etter hvert skal i gang med storlanseringa av Røros Drikkeri. Jeg ser
selv at jeg har fått drømmejobben her, sier Haugen etter første dag i nyjobben.
Første dag
Haugens fulle tittel blir markeds- og medieansvarlig i
Røros Bryggeri.
– I praksis skal jeg jobbe med alt innen markedsføring.
Jeg skal lage alt av markedsplaner, publiseringsplaner, årshjul og kampanjer,
og utvikle idéer og strategier. I tillegg håndterer jeg alt av sosiale medier,
forklarer hun.
Tirsdag denne uka hadde hun sin første dag på Røros, i
lokalene til Røros Bryggeri i Havsjøveien.
– Nå har jeg møtt alle folkene på bygget, for det er jo
ikke bare Røros Bryggeri her, og jeg har hatt ordentlig omvisning. Jeg har fått
sett bryggeriet og alt av produksjonsutstyr som er på veg inn. Jeg har begynt å
legge markedsplan og skissere nye nettsider for drikkeriet, sier Haugen.
– Så det er full gass fra første dag?
– Ja, men det må det jo være, sier Haugen og ler.
Lang erfaring
Haugen bor i Trondheim og vil pendle til jobben på Røros.
Hun har lang erfaring fra reklamebransjen og lignende roller både i Norge og
internasjonalt.
– Jeg er utdanna fotograf og jobba som pressefotograf
først, deretter reklamefotograf. Så utdanna jeg meg videre og var med på å
starte et reklamebyrå og et radiobyrå, sier hun.
Etter hvert jobba hun med flere store konsern, som Danske
Bank, Polaris Media og NTE, og hun reiste rundt i Europa som fotograf innen
både reklame og mote.
– Jeg har også jobba tre år i New York. Det var veldig
interessant og artig, sier hun.
Og dette er bare en liten smakebit fra alt hun har jobba
med innen reklamebransjen.
– Så Røros bryggeri har gjort et skup med å ansette
deg?
– Nei, det er jeg som har gjort skupet. Det som
tiltrekker meg veldig, er blant annet det de sier med å brygge rakrygga og være
forfriskende ekte. Nå har jeg møtt alle her, så jeg ser at det sitter i
veggene. Det er jo rakrygga folk, de har ekthet, og de er idealister.
Mange søkere
Årsaken til at Røros Bryggeri valgte å ansette en egen
person med ansvar for markedsføring, er sammensatt.
– Det er en del av en større satsing og omstilling som vi
jobber med. Vi skal blant annet etablere en ny merkevare for våre alkoholfrie
produkter, og den skal vi markedsføre mye mer enn vi har gjort før, men vi
mangler både kapasitet og kunnskap om markedsføring, sier Rob Veldhuis, daglig
leder i Røros Bryggeri.
Dermed lyste de ut stillinga som markeds- og
medieansvarlig.
– Vi fikk 26 søkere, og mange av dem var svært godt
kvalifiserte, så det var en fryktelig vanskelig prosess for å plukke ut den
riktige, sier Veldhuis.
De måtte kjøre to runder med intervjuer der fem kandidater
stod igjen til slutt.
– Vi er veldig fornøyde med søkermassen og at vi klart å
ansette Anne Lise. Vi har stor tro på at hun vil passe inn i teamet og være
riktig for merkevaren, sier Veldhuis.
Ut i verden
Merkevaren Veldhuis snakker om er Røros Drikkeri, som
bryggeriet skal satse på framover.
– Det vi ser er en vridning fra alkoholholdige til
alkoholfrie drikker. Vi opplever stor vekst i våre alkoholfrie drikker, og det
er ikke primært alkoholfri øl, men de perlende drikkene, som Perlende Rabarbra og Perlende Tyttebær, julebrus og ingefærbrus, og lignende. For å gjøre skillet mellom alkoholholdige og alkoholfrie varer
tydeligere, har vi valgt å lage en egen merkevare for det, sier Veldhuis.
De har utviklet et nytt utseende, med ny logo og
fargepalett, blant annet.
– Vi begynner å fase inn disse produktene i butikkene nå,
og julebrusen er et av deS første produktene som har kommet i butikkene med ny
drakt, sier Veldhuis.
Framover blir Røros Drikkeri hovedprosjektet til Haugen.
– Visjonen til Røros Bryggeri er Røros til verden og verden
til Røros. Vi tenker jo stort, sier hun.
– Så tanken er å selge produktene i hele verden?
– Med kvaliteten på produktene våre og utgangspunktet Røros, er det ingenting i vegen for at vi skal tenke Norge først, så Skandinavia og deretter verden.