Ansatt som markedsansvarlig på Røros Bryggeri:

– Ser at jeg har fått drømmejobben

MARKEDSANSVARLIG: Anne Lise Haugen tar over markedsansvaret i Røros Bryggeri, men blir boende i Trondheim.

Anne Lise Haugen er ansatt som markedsansvarlig ved Røros Bryggeri. Hun får blant annet ansvaret for å fremme bryggeriets nye satsing, Røros Drikkeri.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg har veldig trua på det som skjer her når Røros Bryggeri etter hvert skal i gang med storlanseringa av Røros Drikkeri. Jeg ser selv at jeg har fått drømmejobben her, sier Haugen etter første dag i nyjobben.

Første dag

Haugens fulle tittel blir markeds- og medieansvarlig i Røros Bryggeri.

– I praksis skal jeg jobbe med alt innen markedsføring. Jeg skal lage alt av markedsplaner, publiseringsplaner, årshjul og kampanjer, og utvikle idéer og strategier. I tillegg håndterer jeg alt av sosiale medier, forklarer hun.

Tirsdag denne uka hadde hun sin første dag på Røros, i lokalene til Røros Bryggeri i Havsjøveien.

– Nå har jeg møtt alle folkene på bygget, for det er jo ikke bare Røros Bryggeri her, og jeg har hatt ordentlig omvisning. Jeg har fått sett bryggeriet og alt av produksjonsutstyr som er på veg inn. Jeg har begynt å legge markedsplan og skissere nye nettsider for drikkeriet, sier Haugen.

– Så det er full gass fra første dag?

– Ja, men det må det jo være, sier Haugen og ler.

Lang erfaring

Haugen bor i Trondheim og vil pendle til jobben på Røros. Hun har lang erfaring fra reklamebransjen og lignende roller både i Norge og internasjonalt.

– Jeg er utdanna fotograf og jobba som pressefotograf først, deretter reklamefotograf. Så utdanna jeg meg videre og var med på å starte et reklamebyrå og et radiobyrå, sier hun.

Etter hvert jobba hun med flere store konsern, som Danske Bank, Polaris Media og NTE, og hun reiste rundt i Europa som fotograf innen både reklame og mote.

– Jeg har også jobba tre år i New York. Det var veldig interessant og artig, sier hun.

Og dette er bare en liten smakebit fra alt hun har jobba med innen reklamebransjen.

– Så Røros bryggeri har gjort et skup med å ansette deg?

– Nei, det er jeg som har gjort skupet. Det som tiltrekker meg veldig, er blant annet det de sier med å brygge rakrygga og være forfriskende ekte. Nå har jeg møtt alle her, så jeg ser at det sitter i veggene. Det er jo rakrygga folk, de har ekthet, og de er idealister.

Mange søkere

Årsaken til at Røros Bryggeri valgte å ansette en egen person med ansvar for markedsføring, er sammensatt.

– Det er en del av en større satsing og omstilling som vi jobber med. Vi skal blant annet etablere en ny merkevare for våre alkoholfrie produkter, og den skal vi markedsføre mye mer enn vi har gjort før, men vi mangler både kapasitet og kunnskap om markedsføring, sier Rob Veldhuis, daglig leder i Røros Bryggeri.

Dermed lyste de ut stillinga som markeds- og medieansvarlig.

– Vi fikk 26 søkere, og mange av dem var svært godt kvalifiserte, så det var en fryktelig vanskelig prosess for å plukke ut den riktige, sier Veldhuis.

De måtte kjøre to runder med intervjuer der fem kandidater stod igjen til slutt.

– Vi er veldig fornøyde med søkermassen og at vi klart å ansette Anne Lise. Vi har stor tro på at hun vil passe inn i teamet og være riktig for merkevaren, sier Veldhuis.

Ut i verden

Merkevaren Veldhuis snakker om er Røros Drikkeri, som bryggeriet skal satse på framover.

– Det vi ser er en vridning fra alkoholholdige til alkoholfrie drikker. Vi opplever stor vekst i våre alkoholfrie drikker, og det er ikke primært alkoholfri øl, men de perlende drikkene, som Perlende Rabarbra og Perlende Tyttebær, julebrus og ingefærbrus, og lignende. For å gjøre skillet mellom alkoholholdige og alkoholfrie varer tydeligere, har vi valgt å lage en egen merkevare for det, sier Veldhuis.

De har utviklet et nytt utseende, med ny logo og fargepalett, blant annet.

– Vi begynner å fase inn disse produktene i butikkene nå, og julebrusen er et av deS første produktene som har kommet i butikkene med ny drakt, sier Veldhuis.

Framover blir Røros Drikkeri hovedprosjektet til Haugen.

– Visjonen til Røros Bryggeri er Røros til verden og verden til Røros. Vi tenker jo stort, sier hun.

– Så tanken er å selge produktene i hele verden?

– Med kvaliteten på produktene våre og utgangspunktet Røros, er det ingenting i vegen for at vi skal tenke Norge først, så Skandinavia og deretter verden.

Powered by Labrador CMS