Retten kutter papirutgave:

– Vil sikre at vi har ressurser til å drive med god journalistikk

GJØR ENDRINGER: Arbeidets Rett, med redaktør Guri Jortveit i spissen, reduserer antall papirutgaver og endrer utgivelsesdager.

Arbeidets Rett vil fra uke 10 – mandag 4. mars – gå ned i antall ukentlige papirutgaver. Redaktøren er imidlertid krystallklar på at det ikke blir noe mindre innhold for abonnentene av den grunn.

Publisert Sist oppdatert

Retten delte nyheten selv onsdag.

I tillegg til å gå fra tre til to ukentlige papirutgaver, vil avisa også endre utgivelsesdagene fra mandag-onsdag-fredag til tirsdag-torsdag.

Redaktør Guri Jortveit er tydelig på hva som er hovedårsaken til å redusere antall ukentlige utgaver fra tre til to.

– Hovedårsaken er knytta til kostnadene med å distribuere papiret ut i postkassene til 3.500 papirabonnenter i et veldig stort område. Den kostnaden er veldig stor å bære. I tillegg så er nå over halvparten av de om lag 6.500 abonnentene våre heldigitale, og det går den veien med flere. Så vi gjør dette først og fremst for å sikre at vi har ressurser til å drive med god journalistikk.

– Når besluttet dere dette?

– Veldig nylig. Da vi la budsjettet for 2024, hadde vi ikke bestemt dette ennå.

Krevende distribusjon

Retten-redaktøren tegner et bilde av krevende tider innenfor distribusjon av papiraviser.

– Det er en veldig frustrerende greie. Enn om Posten bare kunnet drive med distribusjon av alt i landet og faktisk fått en økonomi i det?

– Hvorfor endrer dere distribusjonsdagene fra mandag-onsdag-fredag til tirsdag-torsdag?

– Vi har fra før av utrolig mange avvik og støy rundt aviser som ikke leveres dit de skal til riktig tid. Så nå vil vi prøve å henge oss på dager der vi vet at mange andre også har distribusjon. Og om vi da skulle fortsatt med tre utgivelser, ville den eneste muligheten vært tirsdag-torsdag-lørdag. Da ville en del av abonnentene ikke fått helgeavisa si før påfølgende onsdag. Da er det ikke noen vits i å ha den, så da er det bedre å redusere antall utgaver. I tillegg har vi erfaringer fra andre aviser i Amedia at tirsdag-torsdag er en god takt.

– Er denne beslutninga tatt av Arbeidets Rett eller er den tatt av Amedia-konsernet som eier avisa?

– Den er tatt fullt og helt internt her på huset, understreker Jortveit.

Samtidig opplever hun en trygghet i å være en del av et konsern der mange aviser allerede har gjort seg gode erfaringer med reduksjon av antall papirutgaver.

– Jeg er glad for at vi har de erfaringene fra så mange andre aviser som har gjort dette før oss. Det er faktisk ganske mange i Amedia som har gått ned til bare én papirutgave i uka. Men hadde vi også gjort det, ville regionen vår hatt to aviser med bare én utgivelse i uka, og det tror jeg ikke hadde gagnet noen.

Uendret pris

– Hva med abonnementsprisene? Vil de også endre seg?

– De endrer seg ikke, fordi mengden stoff forblir den samme. Eneste forskjellen er at det nå pakkes inn i to ukentlige utgaver i stedet for tre. Det vil altså si at det blir tykkere avis to ganger i uka. Det kan jeg love.

Jortveit innrømmer at hun hadde stålsatt seg for en del hissige telefoner etter at Retten slapp nyheten. Men det har det ikke blitt, i alle fall ikke ennå.

– Jeg trodde det skulle bli telefonstorm. Men jeg har fått bare to telefoner fra kunder som forventer en tredels reduksjon i prisen fordi det blir en tredels mindre vare. Men det blir det jo ikke. De vil få akkurat like mye stoff, bare fordelt på færre utgaver. Så journalistene skal ha den samme lønna og jobbe like mye som før.

Arbeidets Rett

Dekningsområde: Tynset, Alvdal, Folldal, Rendalen, Os, Tolga, Røros og Holtålen

Grunnlagt: 1907 som Mauren, skiftet navn til Arbeidets Rett i 1912

Første redaktør: Johannes Iversen Ødegaard

Eier: Amedia AS (siden 2012)

Ansvarlig redaktør: Guri Jortveit (siden 2016)

Ukentlige papirutgaver:

1907-1910: Én
1910-1912: To
1913-2024: Tre
2024-: To

Opplagsutvikling siste ti år:

2014: 7.039 (–442)
2015: 6.839 (–200)
2016: 6.696 (–143)
2017: 6.706 (+10)
2018: 7.285 (+579)
2019: 7.441 (+156)
2020: 7.628 (+187)
2021: 7.476 (–152)
2022: 7.322 (–154)
2023 (1. halvår): 7.134 (–188)

Kilde: SNL

Amedia AS

Konsernsjef: Anders Opdahl (siden 2020)

Driftsinntekter 2022: 519,0 mill.
Årsresultat 2022: 251,3 mill.

Norsk mediekonsern med røtter fra arbeiderbevegelsen. Er i dag partipolitisk uavhengig.

Eier over 90 aviser og andre publikasjoner over hele landet.

Etablert i 1948 som Norsk Arbeiderpresse.

Organisert som konsern siden 1990 med navnet A-pressen. Skiftet i 2012 navn til Amedia i forbindelse med kjøpet av Edda Media.

Kilder: SNL, amedia.no og proff.no

Powered by Labrador CMS