SJ vil tilby nattog på Rørosbanen, men mangler én vesentlig ting

SOVEKUPÉ: Slik ser sovekupéene som SJ ønsker å tilby passasjerer langs Rørosbanen ut.

SJ Norge ønsker å sette inn nattog på Rørosbanen. Vogner har de, men lokomotivet mangler.

Publisert

– Nattog mellom Trondheim - Oslo er et svært populært tilbud hos våre kunder. SJ Norge har derfor økt denne kapasiteten og skal i høst sette inn ytterligere Premium Pluss vogner. Nå ønsker vi å gi det samme tilbudet, men over Rørosbanen, skriver informasjonssjef Hilde Lyng i en pressemelding. 

Diesellok

Imidlertid mangler det én vesentlig ting før disse nattogene kan begynne å gå: lokomotiv.

– SJ Norge leier tog og lokomotiv av Norske Tog, og fredag sendte vi en forespørsel om leie av et nytt diesellokomotiv slik at vi kan kjøre nattogene mellom Trondheim – Oslo på Rørosbanen, skriver hun videre i pressemeldinga.

Informasjonssjef Hilde Lyng SJ Norge.

Til Fjell-Ljom forklarer Lyng at selve vognene er på plass, men at det nå avhenger av Norske tog før man kan komme i gang.

– Vi leier ikke noe diesellokomotiv på Rørosbanen fra før. Så før vi kan si noe mer konkret om eksakt når vi kan komme i gang med dette tilbudet samt øvrige detaljer, må vi først få positivt svar fra Norske tog.

Hun er imidlertid krystallklar på én ting:

– Billettprisen kommer til å være den samme som tilsvarende tilbud på Dovrebanen.

Levert i 1981

Det har foreløpig ikke lyktes Fjell-Ljom å komme i kontakt med Norske tog.

Ifølge selskapets egne nettsider har de en park på fem diesellokomotiv av typen Di4. Denne typen ble levert av tyske Thyssen Henschel i 1981, og benyttes i dag på Nordlandsbanen.

Lokomotivet har en maksimal trekkraft på 360 kilonewton, veier 120 tonn og har en toppfart på 140 kilometer i timen.

Powered by Labrador CMS