Fjell-Ljom mener:

Sølevann til blodpris

DRIKKEVANN: Beboerne på Øra er lei av det de mener er dårlig vannkvalitet

Røros kommune og grunnleggeren av Carlsberg bryggeri har noe til felles.

Publisert

På slutten av 1860-tallet var Carl Jacobsen på utdannelsesreise i England. Der studerte han kunsten å brygge øl. Kunnskapen tok han med seg hjem til Danmark.

Den unge bryggeren tok også  med seg en annen lærdom, et helt nytt fag som het public relations. PR er et verktøy som ble brukt  – den gang som i dag  – for å overbevise mennesker om å betale for noe de ikke vil ha.

«Med PR kan jeg selge myrvann som øl», skal bryggeren visstnok ha sagt da han kom hjem.  Dermed ble det moderne bryggeriet Carlsberg grunnlagt.

Røros kommune og Carl Jacobsen har noe til felles. Rundt 30 husstander på Røros har signert et brev til kommunen der de krever at vannkvaliteten forbedres. Ungene nekter å pusse tenner i vannet og fordi det ser helt jævlig ut, sier talsmannen for husstandene.

Vannet ser ut som Gul Coop, men smaker i det minste ikke av det. Mange av de som har skrevet under kjøper vann, fordi det de får fra springen er uappetittlig.

Fastgebyret for vann i Røros kommune hadde en solid økning på hele 41 prosent fra 2022 til 2023. Og jaggu koster det å helle ut sølevannet også. Gebyrsatsen for avløp økte i samme tidsrom med 24 prosent.

Vi mener at innbyggerne i likhet med i alle andre forbrukere har krav på å få den varen de betaler for. Arbeidet med en ny og bedre vannkilde må derfor prioriteres og framskyndes. Eller skal den saftige prisstigningen på kommunale gebyrer brukes til PR-rådgivere som skal overbevise oss om å drikke sølevann?

Powered by Labrador CMS