Tall og ord til alle barn på jord

Publisert Sist oppdatert

Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

I løpet av drøyt 20 år, og 36 à 14 dagersbesøk i Gambia i Vest-Afrika, har jeg forstått hva bokstaver og tall betyr for mennesker, spesielt i utviklingsland. Gjennom arbeid for SOS-barnebyer i 16 år har jeg truffet noen av de 860 millioner mennesker som har ett stort ønske:

Å lære tall og bokstaver FNs statistikk forteller at dette er mennesker bosatt i tre regioner: sør for Sahara, Sør- og Vest-Asia, Araberlandene og Nord-Afrika. Dette er om lag 70 % av verdens analfabeter, og Gambia er fortsatt registrert som verdens fattigste land. I 1996 etablerte jeg meg på Røros og utfordringa ble:

Finnes det mulighet for å motivere Rørosbefolkningen til å bli med i kampen mot analfabetismen, ved å sponse unger i Gambia til skoleplass?

Responsen ble overveldende Rørosbefolkningen har bidratt med om lag 1,6 millioner. Fortsatt er det mange barn som har dette ønsket: Plass på en skole der de kan lære tall, bokstaver, og å lære å lese. Dette er en viktig del av utviklingshjelpen. Uten denne starten er de dømt til et uverdig liv i fattigdom.

Det er med sorg jeg må avslutte mine reiser og min virksomhet i Gambia. Høy alder og skrantende helse krever sitt. 

Powered by Labrador CMS