Tall og ord til alle barn på jord
Foto: Privat
Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.
I
løpet av drøyt 20 år, og 36 à 14 dagersbesøk i Gambia i Vest-Afrika, har jeg forstått
hva bokstaver og tall betyr for mennesker, spesielt i utviklingsland. Gjennom
arbeid for SOS-barnebyer i 16 år har jeg truffet noen av de 860 millioner
mennesker som har ett stort ønske:
Å
lære tall og bokstaver FNs
statistikk forteller at dette er mennesker bosatt i tre regioner: sør for
Sahara, Sør- og Vest-Asia, Araberlandene og Nord-Afrika. Dette er om lag 70 % av
verdens analfabeter, og Gambia er fortsatt registrert som verdens fattigste land.
I 1996 etablerte jeg meg på Røros og utfordringa ble:
Finnes det mulighet for å motivere Rørosbefolkningen
til å bli med i kampen mot analfabetismen, ved å sponse unger i Gambia til skoleplass?
Responsen ble overveldende Rørosbefolkningen
har bidratt med om lag 1,6 millioner. Fortsatt er det mange barn som har
dette ønsket: Plass på en skole der de kan lære tall, bokstaver, og å lære
å lese. Dette er en viktig del av utviklingshjelpen. Uten denne starten er
de dømt til et uverdig liv i fattigdom.
Det er med sorg jeg må avslutte mine
reiser og min virksomhet i Gambia. Høy alder og skrantende helse krever sitt.